neděle 12. listopadu 2017

Podzimní řepánky

Mohly by se také jmenovat plakánky. To, když děti zjistily, s čímpak ty buchtičky budou. Dopoledne jsem tajně míchala řepu s mákem a vtom se mi za zády ozvalo vyčítavé - mami?! Ty děláš zelí! Zelí do buchet. Vojto! Pojď se podívat! Hnus. Blé. Poté, co jsem je ne zcela uklidnila informací, že to není zelí, ale řepa, se naše zlatíčka zbývající část dopoledne plížila opatrně okolo, aby to nemusela ochutnat.
No ale - v dětství jsem tyhle řepánky několikrát doma jedla a vždycky mi chutnaly, a to přestože jinak jsem se k řepě jako dítě ani nepřiblížila. Dokonce i tu říkanku ve Špalíčku pohádek  jsem vždycky rychle přelistovala. Ovšem - když si chcete udělat carpaccio z řepy, objednáte si jednu - ale zakliknete místo kus kilo - hned se snažíte svůj postoj k řepě přehodnotit.
A víte co, nakonec to dopadlo dobře. Řepánky krásně voněly!
 A Vojta už je velký a místy i rozumný, takže nakonec tyhle buchty s pro něj netradiční náplní vzal na milost,  no a  Kristýna - ta je zase šikovná a dokázala sníst celou buchtu okolo,  aniž by se dotkla náplně. A nám všem ostatním chutnaly tyhle řepánky celé a moc! 
Recept je z Apetitu a protože mi zbylo dost náplně, určitě je ještě budeme opakovat.

1/2 kostky droždí, 75 g krupicového cukru, 500 g hladké mouky, 140 ml mléka, 75 g změklého másla, 2 žloutky plus 1 vajíčko celé, rozšlehané na potření, lžička citronové kůry, 1 vanilkový cukr, špetka soli, sádlo na vymazání 

náplň: 1- 2 malé řepy, 250 g mletého máku (lze použít i hotovou náplň), 50 g másla, 4 lžíce vody, 250 ml mléka, vanilka trochu rumu, je možné trochu dosladit - dobrý je třtinový cukr


Promícháme droždí a trochu vlažného mléka, lžičku cukru a 2 lžičky mouky. Až vzejde kvásek, přidáme k němu vše zbývající a vypracujeme měkké a hladké těsto a necháme asi  půl hodiny vykynout. Zatímco těsto kyne, uděláme si náplň:
na másle pár minut orestujeme nastrouhanou řepu, pak necháme dusit se čtyřmi lžícemi vody pomalu cca 30 minut. Na konci přidáme mléko, přivedeme k varu a přidáme mák vanilku a rum.
Troubu zapneme na 180 C a z těsta vytvarujeme malá kolečka na která vložíme náplň. Zabalíme a naskládáme do sádlem vymazaného pekáčku. Pomažeme vajíčkem a pečeme cca 30 minut. Pokud buchty začnou shora víc tmavnout zakryjeme je alobalem. 




7 komentářů:

  1. Řepánky jsou moje dětství, ale vždycky jsme je dělali z cukrové řepy, z červené to vidím poprvé. Když na cukrovou narazíte, vyzkoušejte, je to perfektní. Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No našla jsem to někde a zaujalo mě to.Navíc jsme měli doma právě tu červenou řepu:-)

      Vymazat
  2. Z cukrovky je dělá moje praprateta. Akorát tu nechuť k nim jsem od dětství pořád nepřekonala. Třeba na to jednou dojde :)

    OdpovědětVymazat
  3. No teda, tak toto vidím prvýkrát v živote! 😲😲 Buchty plnené cvikľou? S tým som sa ešte nikdy nestretla a musím povedať, že som prekvapená veľmi príjemne. Aký fantastický nápad, to budem musieť niekedy vyskúšať a testovať reakcie blízkych. Ďakujem za inšpiráciu!

    OdpovědětVymazat
  4. Tak řepánky dělám, ale z cukrové řepy.Nenapadlo by mne dělat je z červené řepy.

    OdpovědětVymazat
  5. Taky znám od babičky řepánky z cukrové řepy , no ještě jsem nezkoušela ... tak teď nevím .... jedno je jistý - moje děti nebudou jíst ani ty ani ty 😀😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud je někdo vyloženě odpůrce řepy, tak ta červená je samozřejmě výrazná varianta a asi se nesetká s úspěchem.

      Vymazat