sobota 25. července 2015

Křehký meruňkový koláč s rozmarýnem a javorovým sirupem

Už jsem si říkala, že letos ty meruňky snad nějak propásnu a vynechám. Když tu se ozvalo v telefonu sladké a nenápadné "jé a nechceš trošku meruněk?"Fajn. Trochu. Trošičku. Nebudu hamoun. "Tak já si vezmu osm kilo jo?" prohlásila jsem, nic zlého netuše.
A ani ne za dva dny mi přistálo v předsíni - ejhle, jaké překvapení - asi 50 kilo. Leknutím mi z toho naskočil opar. I když jsem ihned vzala telefon a stejnou metodou zapojila do hry Zbav se meruněk do 24 hodin tři kamarádky, které se stavily pro bedýnku  a odjížděly s bednou (to máte z těch biobedýnek, děvenky), zbylo mi meruněk tolik, že pořád nevím co s nimi. Celá tahle pohádka skončí samozřejmě mnoha sklenicemi džemu, ale než se k tomu dostaneme, povíme si o koláči. O koláči, který má na tenoučkém křupavém těstě, posypaném strouhanými mandlemi, vrstvu meruněk zakápnutou javorovým sirupem  a poprášenou sladkou máslovou drobenkou s nasekaným rozmarýnem. Koláč není vůbec přehnaně sladký. Rozmarýn a meruňky spolu fungují naprosto fantasticky.
Tak se seznamte, to je on!

200 g hladké mouky, 100 g másla, 50 ml ledové vody, špetka soli, 20 g mletých mandlí, 0,5 kg meruněk, trochu javorového sirupu

drobenka: 50 g másla, 50 g cukru krupice, 80 g polohrubé mouky, větvičku rozmarýnu

Z mouky, špetky soli  a z povoleného másla vymícháme těsto, přidáme taky trochu ledové vody. Těsto necháme chvíli odpočinout   v lednici. Mezitím si nakrájíme meruňky na tenké plátky. Těsto vyválíme na válu poprášením moukou co nejvíc na tenko, ale tak, aby ještě šlo přenést do formy na koláč. Vyválené těsto přeneseme do máslem vytřené formy. Okraje těsta zvedneme, těsto na několika místech propíchneme vidličkou. Vršek těsta posypeme strouhanými mandlemi (pohltí vlhkost z meruněk) a poklademe plátky meruněk. Ty trošku pokapeme javorovým sirupem.
Máslo, cukr krupici, větvičku rozmarýnu a mouku rozmixujeme na drobenku. Koláč posypeme drobenkou a dáme péct do trouby na 200C.
Podáváme s troškou javorového sirupu.



10 komentářů:

  1. určitě vyzkouším a těším se i na recept na džem, protože meruněk mám taky hodně. hezký víkend. Dana

    OdpovědětVymazat
  2. Vám taky Dano přeju pěkný víkend. Na džem se vrhnu zítra, dneska už nebylo sil.

    OdpovědětVymazat
  3. Teda Vandi, já tě obdivuju, já v těch vedrech vyrábím tak akorát zmrzlinu, letos jsem musela bojkotovat zavařování okurek a meruněk, tak skláním pomyslný klobouk před všemi, co úpí pod nadvládou meruněk a jiných plodů (mě to čeká akorát s višněma).

    OdpovědětVymazat
  4. Madli, taky padám na ústa. Stejně to prostě všecko nespotřebuju. To se nedáááááá

    OdpovědětVymazat
  5. Včera jsem pekla a byl výborný! Ten rozmarým je tam pecka. Dneska se vrhám na knedlíky a těším se na recept na džem, protože kila meruněk neubývají ani u nás...Lucie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se taky ta kombinace strašně zamlouvá, díky Lucie!

      Vymazat
  6. mňam vyzerá super, určite skúsim :)

    OdpovědětVymazat
  7. No vypadá kráááásně.
    Já dostala spoustu sklenic již zavařených meruněk. Myslíš, že by šly použít? A jak dlouho asi pečeš?
    Zkoušela jsem už i tvoje knedlíky, právě z těch zavařených meruněk. A já, ač sladký nemlsoun, jsem se jen oblizovala. Díky!

    OdpovědětVymazat
  8. Už si nevzpomínám jak dlouho se pekl, ale tipla bych že 25 min. Poznáš ale určitě podle hezké zlaté barvy:-D a ty merunky bych zkusila, jen pořádně okapat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za recept, povedl se na jedničku! Opravdu 25 minut je akorát. Už vím, jak ty kvanta zavařených meruněk zkonzumujeme :-)

      Vymazat