sobota 7. března 2015

Cuketovo mrkvový koláč

Stálice na slaném koláčovém nebi naší rodiny. Kontrolovala jsem, jestli ho už zde na blogu nemám. No a s údivem jsem zjistila, že ne. Je to nádherný koláč plný zeleniny, hýří barvami a v tuhle dobu, kdy se každý den počasí nemůže rozhodnout, jestli už to jaro jako jó nebo né, vám pomůže zachovat optimistický pohled na svět. A to i přes to, že za cuketu zaplatíte 79 Kč za kilo. Já vím, že sezónní tenhle recept v současnou dobu rozhodně není, ale já jsem jednoduše dostala chuť udělat si rovnou léto!
Jak vidíte na fotce, můžete si ho udělat jako tartaletky, nebo jako velký koláč do formy. Je plný másla, vajec a taky trošku slaniny. Já ho dneska nesu do divadla na premiéru a doufám, že bude chutnat. A obstojí i vedle oblíbené paštiky. Tak. Držte pěsti.

těsto: 250 g mouky, 150 g másla, lžička citronové šťávy, 2 lžičky soli, 1 žloutek, 2 lžíce ledové vody

z uvedených surovin vymícháme těsto a prohněteme. Vyválíme z něj placku a pak ji přeneseme do vymazané formy na koláč. Kraje těsta zvedneme do výšky, aby měl koláč okraj. Těsto propícháme vidličkou a dáme péct do trouby na 190 C na cca 15 minut. Mezitím si uděláme zeleninu.

2 mladší cukety nebo jedna střední, 2 mrkve, 1 cibule, 4 plátky slaniny, olivový olej, sůl pepř

cuketu oloupeme (u opravdu mladé nemusíme), mrkev nastrouháme (ne úplně na jemno), cibuli nakrájíme a všechno společně s nakrájenou zeleninou osmahneme na troše olivového oleje a ochutíme solí a pepřem.

6 lžic tvrdého strouhaného sýra (druh nechám na vás, upřímně, klidně to může být i zatracovaný a levný sýr -  ten, jehož jméno nesmíme vyslovit:-), 2 vajíčka, 150 g smetany na šlehání, 80 ml mléka, sůl pepř, muškátový oříšek

vajíčka rozšleháme v mléce a smetaně, přidáme sýr a ochutíme.

Poté, co vytáhneme předpečené těsto z trouby, rozprostřeme na něj zeleninu z pánve, zalijeme směsí vajec, smetany a sýra a pečeme dozlatova na 200.

11 komentářů:

  1. Tento musím vyskúšať, vyzerá úžasne a všade kde je cuketa, mrkva a syr si nenechám újsť :) Zuzana

    OdpovědětVymazat
  2. Chutná opravdu moc dobře. Nevím, čím to je, ale ta kombinace je prostě ideaální. Tak dejte vědět, jestli chutnal:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Výpadá krásně, ten musím zkusit, cuketu máme rádi na všechny způsoby... Díky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na dobu, kdy bude všude cuket plno se už taky těším!

      Vymazat
  4. hmm, já se tak těším na léto, určitě ho vyzkouším! A myslím, že i se sýrem, za vyslovení jehož názvu by nás fůdblogeři sežrali zaživa :-) Já se z těch tvých hlášek jednou asi počůrám ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já se počůrám radostí až bude teplo!

      Vymazat
    2. Škoda, že tady nejde dát like ;-)

      Vymazat
  5. Vyzkoušela jsem tento koláč v kombinaci mrkev + žampiony + brokolice (místo cukety) a byl prostě fantastický! Ideální i na oběd do práce, děkuji za inspiraci. S pozdravem Jana M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že máme stejné chutě:-)

      Vymazat
  6. Bezva recept a dobrá zpráva - cena cuket už jde pomalu dolů (ještě před dvěma týdny stály kolem stovky za kilogram).
    A ten sýr, co se nesmí říkat, myslíte eidam? Za ten se já nestydím, klidně si ho občas koupím a doma nám chutná :)

    OdpovědětVymazat
  7. To vypadá skvěle! Rozhodně vyzkouším;-)
    A souhlasím s Věrou, cukety už zlevnily! JUpí

    OdpovědětVymazat