čtvrtek 22. srpna 2013

Malinový koláč ve stylu Chinois

Malinová fantazie. Nadýchané těsto se spoustou malin, zalité máslovou  cukernou polevou. U originálního receptu, který se jmenuje v překladu něco jako " koláč ze švýcarských rolek", byste mohli vidět krásné, pravidelné cákance polevy, mezi kterými se třpytí jako rubíny obrovské maliny. Ale protože jste u mě, můžete vidět tak leda dosti rustikální koláč se stopami po rozteklé polevě. Ale. Ta poleva se chytře vsákla do těsta k malinám a tomuhle koláči dodala třetí, nebeský rozměr. Tak myslím, že bychom se mohli vykašlat na design a napráskat se tímto naprosto úžasným zázrakem s malinami. Co?
Pokud mě budete následovat, možná budete stejně jako já v některých chvílích pochybovat o zdaru. Prvně jsem pochybovala, když mi došla mouka a já ji trošku nastavila hrubou moukou, které jediná byla doma. To fakt nedělejte, i když mi to náhodou vyšlo a nikde se tento nedostatek neprojevil. Podruhé jsem  pochybovala, když se těsto, v němž byly zmrzlé maliny zabaleny, mělo nechat dvě hodiny kynout. Chodila jsem se dívat na studené zamotané těsto, skrčené u dna dortové formy, ve kterém tály maliny. No, řekla jsem si, že prostě budu následovat recept, strčila těsto do trouby a naštěstí vyběhlo. Doufám, že to nebyla náhoda a navzdory nezvyklé přípravě to zkusíte a následně mě neproklejete...

těsto: 240 ml mléka, 180 g cukru krystal, 125 g povoleného másla, 1 a 1/2 lžíce instantního droždí, 2 velká vejce, 1/4 lžičky soli, cca 650 g hladké mouky (mouku přidávat postupně a v takovém množství, aby  vzniklé těsto nelepilo)

náplň: 350 g zmrzlých malin, 80 g cukru krystal, lžička kukuřičného škrobu

poleva: 3 lžíce rozpuštěného másla, 80 g cukru moučka, 1 a 1/2 lžíce smetany

mléko zahřejeme tak, aby mělo tělesnou teplotu, přidáme cukr a kvasnice. Necháme 5 minut stát. Pak přimícháme sůl, vajíčka  a přidáváme mouku. Po vypracování nelepivého těsta jej v míse zasypeme troškou mouky, přikryjeme utěrkou a necháme na teplém místě hodinu až dvě kynout.
Pak vyválíme obdélník velikostí 20 x 40 cm.  Dortovou formu vytřeme máslem a vysypeme hrubou moukou. V misce promícháme cukr a škrob, nasypeme do této směsi maliny, které cukrem a škrobem obalíme. Pracujeme rychle, aby nám maliny nezačaly tát. Rychle jimi pokryjeme těsto, které podélně smotáme v roládu a tu nakrájíme na cca 10 stejných kusů. Ty naskládáme řeznou stranou navrch do vymazané a vysypané dortové formy. Přikryjeme utěrkou a opět necháme hodinu až dvě hodiny kynout. Troubu předehřejeme na 210, vložíme koláč, po chvíli ztlumíme na 200 C a koláč v ní pečeme asi 30 minut. Pokud začíná nebezpečně tmavnout, přikryjeme vršek koláče alobalem. Po vytažení z trouby necháme chvíli chladnout a pak polijeme polevou.





25 komentářů:

  1. Chinois chci zkusit už víc jak rok a ještě jsem se k tomu nedobrala, maliny navíc jsou jednička. Ach jo, copak mi to děláš? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělám si to hlavně sobě:-) Už nemám odvahu vlézt na váhu:-)

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Originál vypadal lépe, ale i tak se mi líbí. Ale hlavně fakt chuťová spokojenost. Já maliny můžu pořád. A všude

      Vymazat
  3. Jú, to musela byť bašta. Maliny síce v mrazáku nemám, ale lesné ovocie by sa našlo, že by som vyskúšala :) Ale nemala by som, tiež som s váhou nie moc veľká kamarátka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zbytek jsem odnesla do práce, právě kvůli té váze:-)

      Vymazat
  4. Jenom to vidím a sbíhají se mi sliny :) Krása :)

    OdpovědětVymazat
  5. Panenkomarjá, co mi to děláš Vandi! Jenom slintám a proklínám bezlepkovku, protože tenhle zázrak bych s prominutím sežrala na posezení...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Madlo, ale to přece můžeš udělat bezlepkové, ne? Co?

      Vymazat
    2. No, mě právě bezlepkové kynuté vůbec nechutná. Už jsem našla svůj ideální recept na pišktoové těsto, máslové těsto (sladké i slané), recept na sušenky... Ale s kynutým pořád bojuju, prostě v tom cítím takovou tu "suchou" chuť. No, snad se mi časem podaří překonat i toto.

      Vymazat
  6. No páni! Už se nemůžu dočkat, až ho vyzkouším na vlastních chuťových buňkách. Takhle vizuálně vypadá báječně, na obrázku by ho ještě mohla dozdobit třeba Kytička. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojo, moc na to focení spěchám, pak chybí kytička:-)

      Vymazat
  7. Ta fotka vypadá neskutečně lákavě, mám chuť se okamžitě vrhnout směr kuchyň, ještě, že to není tak snadné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ono ne že by to nebylo snadné, to je, ale holt ten čas toho kynutí se obejít fakt nedá...bohužel. I když je fakt že díky tomu ho nejíme pořád dokola:-)

      Vymazat
  8. Já dělala klasický Chinois a na creme patissiere dala borůvky a musím říct, že i ty maliny mě lákají, ne, že ne:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. borůvky v lahodném žloutkovám krému musí být víc než skvělé, to bych neváhala vyzkoušet. Jen je mít...

      Vymazat
  9. Máte naprosto nádherný blog a mně o to sympatičtější, že píšete z Brna. Tam se najde šikovných lidí. Jen tak dál, je tu spousta úžasných receptů, které budu muset vyzkoušet, protože jinak mi to nedá :)

    OdpovědětVymazat
  10. Děkuju za slova chvály, Kristino, budu ráda, když něco zkusíte a ještě víc, pokud bude chutnat:-)

    OdpovědětVymazat
  11. Asi sa do neho pustím a použijem mrazené čučoriedky alebo ríbezle, tešim sa, Chinois nám veľmi chutil .. verím, že aj tu si pochutnáme.

    OdpovědětVymazat
  12. Vandi, ten vypadá naprosto úžasně, hned si jdu opsat recept ....Marki

    OdpovědětVymazat
  13. Mmmmmmmmmm,je to bozske!:)
    (akorat maslo vypadlo z popisu)

    OdpovědětVymazat
  14. Odpovědi
    1. tak snad...druhý pokus? To mě mrzí.

      Vymazat
  15. Prajem krasne nedelne popoludnie.Uz davno som mala zalusk na tento kolacik....tak dnes nastal den D.Cesto krasne,napln neskutocna a vysledne dielo .......neskutocna dobrota.Pred ochutnnim bol zaväzok ze len jedne kusok......to bol len predpoklad......vyzera to tak ze zajtra si to mozem zopakovat.Dakujem za tento receptik a za tuto dobrotku.

    OdpovědětVymazat