neděle 24. února 2013

Macarons - makronky - s náplní jahodovo - čokoládovou

Dlouho předlouho jsem se odhodlávala zkusit tenhle prý cukrářský "majstrštyk". Viděla jsem na blozích svých kolegyň a kolegů  dost různých fotografií  různými způsoby nepovedených makronek na to, aby mě přešla chuť něco takového zkoušet. Ve chvíli, kdy se v receptu uvádí, že úspěch vyfouknutí makronek záleží mimo jiné na vlhkosti vzduchu, člověk dostává pocit, že bude potřebovat taky tři kočičí chlupy, kterými má podložit plech s makronkami a hrst popela z oběšence, kterou o půlnoci za úplňku rozpráší na starém hřbitově. Nakonec jsem si pouze vychytrale a pohodlně počkala, až jiní, šikovnější, prozkoumají temná zákoutí této sladké křupavé pochoutky a označí pro nás ostatní - kudy NE. Takže děkuji Chez Lucii, která mě svými fotografiemi nakonec nalákala, za recept (a taky jsem díky ní věděla, že mají v Lidlu mandlovou moučku:-) a taky Meg a Laskominy od Maryny, které se do makronek rovněž pustily přede mnou.
Výsledkem mého prvního pokusu je předsevzetí  naučit se stříkat na plech pravidelná kolečka, ale jinak musím říct že mi praskly pouze dvě makronky. A chutnají skvěle. Vím, že do těch profi hladkých "jojo" koleček mi ještě trocha schází, ale na první pokus si myslím že dopadly dobře. Možná to taky bylo štěstí začátečníka, což si hodlám brzy znovu ověřit. Macarons  totiž nabízejí nepřeberné množství příchutí i náplní a tak je jasné, že tenhle pokus nebyl poslední. Macarons skořicové? Čokoládové s náplní malinovou? Pistáciové? Citronové? Náplň z mascarpone nebo džem? Nebo opět čokoládová ganache?  Hm?

138 g mandlové moučky, 125 g cukru moučka, 105 g bílku pokojové teploty (cca 4 střední vajíčka), 105 g cukru krupice, na špičku lžičky potravinářského barviva (gelové barvy Wilton)

náplň - čokoládovo jahodová ganache: 120 g mléčných čokoládových čoček (nebo nalámané čokolády), 2 lžíce jahodového džemu, 2 lžíce smetany. Čokoládu rozpustíme, vmícháme džem a smetanu. Necháme vychladnout na pokojovou teplotu a namažeme na půl makronky, druhou polovinou přiklopíme

Mandlovou moučku s moučkovým cukrem nasekejte v kuchyňském robotu (nebo tyčový mixér nádobou) a přesejte. Do mísy dejte odvážené bílky s cukrem krystal a šlehejte na nízké obrátky, aby se cukr rozpustil. Pak přidejte rychlost cca na střední výkon a až dosáhnete bílé ale ještě tekuté hmoty začněte šlehat na plnou rychlost. Po cca 8 - 9 minutách dostane sníh podobu pevné hmoty, která se už skoro sype (Chez Lucie použila výstižný výraz "sníh je pevný a vypadá vysušeně" díky kterému jsem to - světe div se - poznala i já, kdy je hotovo). Vmíchejte barvivo a ještě minutu šlehejte. Pak přidejte směs mandlové moučky s cukrem a stěrkou dlouho a poctivě zapracovávejte do vyšlehaného sněhu. Až hmota dostane konzistenci tekutější podoby ( když stěrkou uděláte na hmotě špičku ta se zpátky vrátí do hmoty) je hotovo.
Na plech si dejte papír, pod něj šablonu s předkreslenými kolečky (to příště zkusím, protože jsem to zkusila jen tak a došla ke smutnému faktu, že kolečka nebudou můj oblíbený geometrický útvar). Do cukrářského sáčku s rovnou hubičkou (šíře cca 11 mm) lžící naberte hmotu a nastříkejte na plech. Pak plech chyťte a pěkně s ním rázně udeřte například o koberec (na zemi:-) nebo třeba o matraci postele (ne moc pružnou:-). Příjemná část výroby makronek, původně jsem myslela, že vznikla jako nutnost vybít agresi po stříkání těch blbých šišatých koleček, ale prý je to proto, aby ze hmoty vyšly vzduchové bubliny. No prosím. A pak nechte nastříkané makronky na plechu cca hodinu a půl zaschnout. Pečou se na 150 C cca 18 minut. Po vytažení z trouby je nutné je okamžitě s papírem sundat z plechu, aby se dál nepekly. Po vychladnutí se slepují různými náplněmi. Pozor, makronky je nutné nechat uležet do druhého dne v lednici. Pak jsou božské.


63 komentářů:

  1. Kraaaasne! Obdivujem kazdeho, kto makronky vie urobit, ja som mala jeden neuspesny pokus, odvtedy som nenabrala odvahu :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, no už se bojím dalšího pokusu, ale láká mě to...

      Vymazat
  2. taky mě to láká :) ale nejsem na to asi dost zručná :)

    OdpovědětVymazat
  3. Také jsem autorka jediného neúspěšného pokusu, od té doby jsem neměla potřebu experimentovat :). Nicméně od té doby, co jsou v Brně k mání makronky od Republiky, jsem už nějaké ochutnala, a musím říct, že ovocno-čokoládové náplně mi prostě k té sladké mandlové hmotě přijdou naprosto nejlepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ájo Kde? Kde v Brně???

      Vymazat
    2. Možná už na to někdo odpovídal a já to přehlédla, pokud ano, omlouvám se! Dají se sehnat v bistru Franz, pekařství Preclík a pekařství Zastávka. Sama jsem si ještě netroufla makronky zkusit a kvůli těmhle bych se nejraději do Brna odtěhovala. :)
      Viki

      Vymazat
  4. Macaronky jsou snad ta nejlepsi vec!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. NO já mám ještě pár dalších favoritů, třeba cheesecaky, ale jo, rozhodně jsou v žebříčku někde nahoře...

      Vymazat
  5. Nadhera!
    Aja: Kde jsou v Brne makronky od Republiky? :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Jé, dala bych si hned teď!! :))

    http://my-colorful-kingdom.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  7. Teda Vandi, máš můj obdiv! Vyšli ti úplně nádherně. Já se do macarons ještě nepustila, svádím to na to, že u nás na městě nejde sehnat mandlová moučka (Lídl nemaje), ale protože macarons jsou jednou z met, které bych chtěla zdolat, je jasné, že na ně taky někdy dojde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Madli neblbni s obdivem. Štěstí sedne i na...víš jak:-) Hele moučku si můžeš udělat i sama - pomleté mandle, nic jihého...

      Vymazat
  8. Vandi, klobouk dolů, moc se ti povedly .... to bych asi nezvládla, tohle už je na mě "vyšší dívčí" ... Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marki, klobouk nahoru:-) já zas neumím kašírovat:-)

      Vymazat
  9. Vypadá to mňamózně ;)) .... rozhodně to zkusím, jen doufám, že se mi to povede :) moc se mi líbí tvůj, jestli ti zbyde čas, podíváš se na můj?...teprve začínám ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Odpovědi
    1. Díky díky, mně se líbí ty tvoje barevný!

      Vymazat
  11. It's really inspiring blog! Love at the first sight <3

    Wanna follow each other with GFC? Please let me know :)

    sausanhanifah.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  12. Tento recept mi nepřipadá zrovna dobrý, nehledě na to že to píšeš jako pro úplný blbce! Těsto je příliš tekuté a to i přes to, že jsem přidala více cukru! Naštěstí už dělám makronky po několikáté, takže mám podložku od tescomy a tak se dali alespoň trochu vytvarovat, ale na samotný plech hrůza! Omlouvám se ti za kritiku, ale celý tenhle recept je vcelku k ničemu, jen náplň do makronek je tu dobrá!
    Měj se Gábinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pořádku, Gábinko, jistě někde nalezneš recept lepší. Tento jsem převzala od Chez Lucie, která se (podle mě) v makronkách dost vyzná a já jsem jí věřila. Mně se povedlo, ale dělala jsem jen jednou tak nemám srovnání. S mým stylem psaní už asi nic nenadělám, holt takhle píšu. Každopádně existuje takové množství blogů, že si jistě vybereš nějaký, který bude blízký tvému způsobu psaní. Přeji hodně úspěchů s makronkovými pokusy!

      Vymazat
    2. Recept sám o sobě špatný není, makronky jsou z něj dobré, jen asi špatný poměr,protože "těsto" bylo tak tekuté, že nemít silikonovou podložku, nejspíš by se nepovedli a roztekli, jako ty které jsem zkoušela na pečák:) Jen mi to přijde napsaný jako pro 3 letý dítě, například to s tím sněhem. A to s tím bouchnutí o koberec, nebo matraci mi přijde trochu k ničemu, tentokrát jsem v makronkách měla opravdu hodně vzduchu a tohle nepomohlo, spíš bych poradila upravit ten poměr surovin, aby těsto bylo těžší. A náplň je výborná, jen jsem použila radši zakysanku ;)
      G.

      Vymazat
    3. Gabčo, já píšu pro všechny, takže třeba někdo méně zkušený než Ty potřebuje popis podrobnější. Osobně mám ráda opravdu návodné recepty a nejsme všichni profi kuchaři. To že úderem plechu z macarons dostaneš nadbytek vzduchu není můj výmysl, ale ozkoušený postup a funguje - za tím si stojím. Ahoj:-)

      Vymazat
    4. myslím, že většině lidí takhle krásně detailně popsaný recept pomůže. Třeba já se považuju za celkem ostřílenou pekařku-cukrářku, ale na macarons jsem si ještě netroufla, proto právě uvítám do detailů rozepsaný recept, který mě ušetří mnoha případných karambolů.
      A pokud se vám tu nelíbí, chodit sem nemusíte.

      Vymazat
    5. Gábino, řekla bych, že toto je osvědčený recept na makronky. Problém bych spíše viděla jinde, třeba ve špatně vyšlehaném bílku. A kritizovat autorku za to, jak píše svůj blog, to už raději nechám bez dalšího komentáře.

      Vymazat
  13. Mě připadají jako namalovaný kružítkem. :D Mě se právě na makronkách líbí ty kombinace a pak samozřejmě jak vypadají :D Moc se mi líbí a náplň musí být skvělá :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cha Denisko, tak to fakt nejsou, byly to místy i slušný oválky:-) ale dobré byly, vzhled třeba ještě vypiluju...

      Vymazat
  14. Už jsem si, Vando, myslela, že jsi narazila na mojí blbuvzdornou metodu :)
    Já jsem zjistila jediné - téměř nic není tak důležité jako nechat je po nastříkání na pečící papír uschnout.

    Jahodovo-čokoládová náplň zní dost dobře!!!

    Pro žbrblaly uvádím i můj odkaz: http://mujmilyjidelnicku.blogspot.cz/2012/10/nervy-v-kyblu.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, na macarons se prostě musí podrobně:-)

      Vymazat
  15. Kráááásne!! macarons milujem a akurát som ich robila aj ja pre giveaway..:) pozývam Vás okomentovať tie moje (aj keď sa mi nepodarili 100%) www.ladyymarmelade.blogspot.com nabúdúce skúsim Váš receptík..

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj, ráda bych tě pozvala na svůj blog . Předem podotýkám, že mi nejde o reklamu, ale o to, aby se o problematice, které se na svém webu věnuju, dozvědělo co nejvíce lidí a poučilo to tak laickou veřejnost, která je většinou jen plna předsudků. Blog je věnován poruchám příjmu potravy a hlavně boji s těmito nemocemi. Nehodlám se řadit k thinspo nebo podobným komunitám. Na blogu najdeš i trochu z cesty mým životem, každodením bojem s PPP, ale také spoustu rad a tipů týkajících se kosmetiky, fotek, článků o mně samé, beauty vychytávky, recenze, recepty, které nikde jinde nenajdeš a mnoho dalšího. Kdyby tě blog zaujal, budu moc ráda, když zanecháš komentář nebo se můžeš stát dalším z mých ctěných "followers". Budu se moc těšit na tvou návštěvu a přeji krásný zbytek dne. Andie :)*
    www.andie-chambers.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pozvání, ráda se kouknu

      Vymazat
  17. Ahoj opět jsem přišel k návštěvě vašeho blogu

    Zajímavý recept, pěkné obrázky, velmi chutné, že líbí se mi váš blog má mnoho variant a je vysoce kvalitní... Zveme vás na návštěvu můj blog Valencie, s tradičními recepty regionu Valencia.

    http://valenciagastronomic.blogspot.com.es

    Tento týden "Koblihy dýně". příští týden "Mona Velikonoce ve Valencii". Chceš přijít?

    V mém blogu můžete najít překladatele do svého jazyka

    Navíc, pokud se vám líbí valencijské gastronomii, můžete umístit HTML kód na svém blogu a budete mít přímý přístup do mého blogu.

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj Vando, už ani neviem odkiaľ som sa dostala k tebe, upútal ma recept na makronky (zbožňované a zároveň naháňajúce strach pri pečení). Prebehla som snáď všetky recepty, ak všetko chutí tak dobre ako vyzerá na fotkách, tak s radosťou vyskúšam zopár. Vidím, že máš doma "drobotinu", tak recepty hádam budú na rýchle ale dobré varenie a pečenie, presne podľa môjho gusta. Síce som ich zopár švacla aj na Pin-nástenku (dúfam, že neva), ale pre istotu sa hlásim k pravidelným, aby mi niečo neuniklo. ... Pohodový večer. Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renčo, jsem ráda že se Ti tu líbí, za propagaci na Pinterestu se tedy rozhodně nezlobím:-) Ať se daří a děkuji!

      Vymazat
  19. Krásné obrázky, recept určitě tento víkend vyzkouším...děkuji za inspiraci...Iva

    OdpovědětVymazat
  20. Krása! Sbíhají se mi sliny! Můj první a poslední pokus o makronky dopadl tak, že po upečení dobrý, ale po naplnění a uskladnění v ledničce se změnily na něco gumového a lepkavého :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady je vidět, že nemá cenu schovávat:-) lepší rovnou sníst!

      Vymazat
  21. Pekne! Kdo by nemel rad macarons... ;) tesim se na dalsi clanky

    OdpovědětVymazat
  22. a já si myslím, že jsi geniální. .. já jsem totální začátečník , tak jsem vděčná , moc vděčná za krásný postup . Ještě prosím můžu péct na horkovzduch ?? Nebo mám zapnout spodek a vršek ? Díky díky díky . Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pekla jsem na spodek a vrch, horkovzduch moc neumím používat...

      Vymazat
  23. Dobrý den, tak dnes jsem zkoušela a musím napsat , že se mi docela dařilo ,až jsem byla překvapená. .díky díky díky.. zkazila jsem pečení.. musím vychytat troubu.. měla jsem málo předehřátou a 18 min. bylo málo a nedařilo se mi dopéct.. ale moc moc moc díky.. Pavla -škoda ,že nejste na FB

    OdpovědětVymazat
  24. Ony ještě po vychladnutí trochu ztuhnou, tak možná proto ti připadaly nedopečené. Chutnaly? Jaký jsi použila krém?

    OdpovědětVymazat
  25. ahoj, jak to tak vypadá ,tak mi peče blbě trouba, 1 část se byla nedopečená a zbytek - většina - je super.. přiště budu muset točit s plechem. Krém budu dělat dnes tvůj čokojahodový :-) Jak dlouho vydrží macarons ? Ony teda nevydrží:-) ,ale kdyby nááhodou :-) ? Tak je mám nechávat v lednice asi týden ? Moc moc moc díky. Perfektní recept , moc mi pomohl.. a vůbec celý blog je nádherný.. budu zkoušet dort pohádka a dort ze čokoládových pěn a td. Nejde mi se přihlásit přes Google jako fanynka,ale jsem veliká fanynka. Moc děkuji .Pavla

    OdpovědětVymazat
  26. poslala bych fotku ,že nekecám ,ale sem mi to nejde .. :-)Pavla

    OdpovědětVymazat
  27. prosím prosím, tak jsem dneska zkoušela další várku a zase se mi pár ze spodu neupeklo .. jak to popsat.. urvalo se mi u pár kousků dno.. je to troubou ? mám dát níže plech ? díky díky Pavla

    OdpovědětVymazat
  28. tak už se mi upeklo , už jsem na to přišla .. teď se mi tam trošku drží na vršku špička :-) , ale to nevadí :-) díky díky díky

    OdpovědětVymazat
  29. tak jsem dneska zkoušela macarons s mascarpone + šlehačka + cukr + troška sypkého Olé pudinku Vanilka - super náplň - lehká . Rozdělila jsem do misek a do jedné přidala rozmixované meruňky, do druhé kvalitní džem lesní plody a do třetí kávu a tu poslední jsem nechala .. výborné , lehké fantastické.. sežrané .. možná by zvlhly, ale nestihly to :-)) Díky za báječné recepty Pavla

    OdpovědětVymazat
  30. No ty musely být, Pavli! Nám taky nestačily zvlhnout no, co dodat...Jsem ráda že se povedly a žes překonala úskalí v podobě nerovnoměrně pečící trouby. Jinak jak vidíš, taky je nemám jednu jako druhou, a špičky tam mám též...hlavně že mají hladký povrch a nepraskají. Koukám že makronky mají dalšího fandu:-)

    OdpovědětVymazat
  31. já jsem obrovský fanda tohoto blogu a makronek :-)). Teď se učím modelovat postavičky z marcipánu.. :-) to jsou radosti.. moc moc díky .Pavla

    OdpovědětVymazat
  32. Tak jsem dělala macarons 5 x a super a včera KATASTROFA :-) .Popraskaný a trhala se mi dna - TO JSEM UMĚLKYNĚ :-) . Tak snad příště .. vždyť nebyl problém :-) Pavla

    OdpovědětVymazat
  33. nojo, taky čekám , kdy mě to potká:-D

    OdpovědětVymazat
  34. Milá Vandi,tak už mi zase ty macarons jdou a už nejsem Anonym :-) . Jsem veliká fanynka tvých stránek. Pavla

    OdpovědětVymazat
  35. Odkud prosím objednáváš barvy Wilton? :) díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si je kupuju v brněnském obchodě pro cukráře - CSGostol. Myslím že mají i eshop.

      Vymazat