pátek 4. ledna 2013

Dvoudenní paštika

Tak co? Jak se máte po svátcích? I když stromek stojí, vánoční atmosféra je ta tam. Dítě už chodí do školky, a svátky mi připomínají už jen části lega, na které došlapuji na každém metru. Sykám, zakopávám lego pod skříň a přísahám, že pojedu koupit nějaké krabice na uskladnění. Teda až zhubnu. Teď nemůžu z domu. Jo a navíc (krom spousty super kuchařek, o kterých se samozřejmě časem dozvíte) jsem dostala pomalý hrnec! Předevčírem jsem zakoupila vepřové koleno a nemůžu se dočkat, kdy ho vyzkouším. Asi zítra. Hubnout se bude od pondělka. Pro případ, že jste své hubnoucí plány taky odložili na pondělí, mám pro vás jednu epesní paštičku...První  vyzkoušený recept z nové kuchařky Jany Florentýny Zatloukalové Hovory s řezníkem... a jak jsem tušila, je to čiročirá krása...Určitě vás v zimě bude čekat nějaká ta oslava či příchod návštěvy, takže záminka k vyzkoušení se brzy najde...
Pozor ovšem na naplánování, paštika se nejmenuje nadarmo dvoudenní. Ano. Jeden den uděláte masovou směs a dáte odležet přes noc, pak upečete a opět necháte den uležet v lednici. Tyto dva dny se vám budou sbíhat sliny, takže paštiku si vlastně vychutnáte mnohem víc!

500 g vepřového boku bez kostí a kůže, 250 g kachních jater, 3 rozdrcené jalovčinky, 3 rozdrcená zrnka nového koření, špetka sušených provensálských bylinek, 2 lžíce prosáté strouhanky, 40 ml smetany, 40 ml rumu, 50 g anglické slaniny nakrájené na tenké plátky na vyložení formy, 13g soli, špetka pepře

na náplň do paštiky, aby měla na řezu mozaiku:  1 lžíce oleje, 100 g libového uzeného nebo šunky v celku (nakrájet na malé kostičky), 50 g sušených švestek nebo brusinek (dělala jsem s brusinkami), 50 g loupaných celých mandlí

Bůček nařežeme na kostky cca 3 cm veliké, játra odblaníme. Bůček a 150 g jater smícháme v míse se solí a kořením (důležité je maso ochutit před mletím, zlepšuje to výslednou chuť) a semeleme na masovém mlýnku. Přidáme strouhanku, smetanu a rum a cca minutu zpracujeme v kuchyňském robotu se sekacím nástavcem. Pokud robota nemáme, důkladně maso prohněteme rukama.
Zbývající játra nakrájíme na dlouhé cca cm široké nudličky a zprudka opečeme na oleji ze všech stran. Uzené maso/šunku nakrájíme na kostky. Sušené ovoce pokrájíme na kousíčky, játra na kousky velikosti lískového oříšku. Mandle necháme celé. Vše přidáme do masové směsi. Tu necháme v lednici uležet do druhého dne.
Formu na srnčí hřbet vyložíme plátky slaniny tak, aby vždy slanina přesahovala přes okraj formy.

 Do formy dáme masovou směs, uhladíme  a párkrát s ní klepněme. To kvůli vzduchovým bublinám. Přečnívající slaninu přeložíme přes směs. Formu s paštikou zabalíme celou do alobalu, ten nahoře třikrát propíchneme špičkou nože. Troubu rozehřejeme na 150 C, do menšího pekáče, do kterého se vleze forma s paštikou a voda po jejím vložení bude dosahovat cca 2 cm ode dna, nalijeme cca 1 a 1/2 litru vařící vody. Položíme do něj paštiku a dáme do trouby na  hodinu. Poté vpíchneme velmi tenký nůž (nebo třeba špikovací jehlu) doprostřed paštiky, počkáme 10 vteřina a pak ji přiložíme na hřbet ruky. Pokud je horká, můžeme paštiku vytáhnout. Pokud ne, přidáme asi deset minut a pokus opakujeme. Já jsem po hodině měla hotovo. Upečená paštika je také uprostřed pevná na dotek.
Sundáme alobal a necháme paštiku stát dvě hodiny ve formě v pokojové teplotě. Pak dáme nový kousek alobalu na vršek paštiky. Na něj dáme prkénko a paštiku zatížíme kilovým závažím (dvě plné plechovky, kilo fazolí a podobě). Do druhého dne necháme ztuhnout v lednici. Další den paštiku s formou namočíme na chvíli do teplé vody  -aby šla dobře vyklopit-  a vyklopíme.

16 komentářů:

  1. ...páni ta je k sežrání :-) plány na hubnutí mám také co teď...
    Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě pořád zůstává jen u těch plánů...:-D
      Vanda

      Vymazat
  2. mnam, dala by som si pre zmenu nieco taketo slane..kacaciu pastetu milujem. este som neskusala. necham sa inspirovat. vsetko dobre v Novom roku,Vandi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se za tak pozdní odpovědi, ale nefungují mi moje komentáře a všechno vkládám nadvacetkrát... ať se daří Andrejko!

      Vymazat
  3. Naštěstí žádné hubnoucí plány a paštika vypadá tak luxusně, že ji udělám i bez nějaké zvláštní příležitosti. Vždyť samotnou příležitostí už je takhle vymazlená paštička :-)
    U nás vánoční nálada ještě celkem přítomna je, vzhledem k tomu, že starší dítko nastupuje do školky až další týden, ale s tím Legem to máme stejně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že pokud zkusilas tak chutnala. Omlouvám se za pozdní odpověď, blbnou mi komentáře a nejde mi to vkládat, tak snad teď už to bude dobré...

      Vymazat
  4. Vandi .... ach .... dva dny? To budou muka .... krásný nový rok ....Marki

    PS: a už se nestyď a pojď mezi lidi, my jsme po svátcích tlustí všichni, chi, chi ..../ miluju ty tvoje komentáře,... snad ještě víc než ty tvoje dobroty !!!!/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stále ještě nemohu mezi lidi, ale pojedu na hory, tak snad to vyběhám:-D

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Díky:-D Já sobě taky, teď už je to jenom chuťová vzpomínka:-)

      Vymazat
  6. Patika vypada na rezu naprosto skvele! A zadny hubnouci plany, chci vic takovych dobrot ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to já taky, ale už bych musela měnit konfekční velikost...tvoje rilletes mi připomněly, že jsem je tuto zimu taky chtěla alespoň jednou udělat...

      Vymazat
  7. Paštika vypadá úžasně a chci ji připravit jako překvapení pro manžela. Myslíte, že místo plechu s vodou by šla dělat v parní troubě?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Alenko, řekla bych že ano, přece jen tam jde o princip vlhkého vzduchu. ALe nemám s parní troubou zkušenosti...

      Vymazat