pátek 14. prosince 2012

Skořicové hvězdičky - Zimtsterne

Za všechno může Míša. Kamarádka vdaná v Německu. Na kávě u nás mě obdarovala krabičkou tradičních Zimtsterne s dovětkem, že prý nemusím na Vánoce péct. Tak za prvé - jich bylo málo (pro příště:-), za druhé jsem je dostala v půli listopadu, takže - blázníš Míšo? Snědla jsem je, jak za vámi zapadly dveře. A tak jsem nelenila, pohledala recept a voila! Jsou tu. Mnohem méně vzhledné  a s popraskanou polevou. Ale mně se líbí i tak.  Jsou výborné tak, že příští rok při dalším pokusu  si přečtu recept pořádně, nezapomenu přidat část cukru do bílků a poleva vyjde jak má.
Ty tvary hvězdiček jsou tak vánoční, až se mi draly na rty koledy! Opravdu! A ta vůně. Ořechy, mandle a skořice. Honem, ještě to stihnete....
Recept jsem vybrala z mnoha variant, tento jsem našla v diskusi k Zimsterne na David Lebovitz. Jo, já vím. Ty jeho vypadají sakra jinak. Inu, když dva dělají totéž...

100 g strouhaných opražených lískových oříšků, 2 velké bílky, špetka soli, půl lžičky citronové šťávy,
125 g moučkového cukru, 1 lžíce vanilkového cukru, 1 čajová lžička skořice, 100 g strouhaných mandlí

Bílky se špetkou soli napěníme šlehačem, přidáme cukr, citron a vyšleháme do pevného sněhu. Tři lžíce odložíme bokem, do zbytku přidáme vanilkový cukr, skořici,  ořechy, které jsme si nasucho opražili na pánvi (vychladlé) a mandle. Pokud chceme, můžeme dělat pouze z mandlí, nebo třeba přidat vlašské ořechy.
Hmotu zavřeme do dózy a necháme nejméně 2 hodiny chladit v lednici. Troubu předehřejeme na 150 C. Těsto rychle vyválíme na silikonové podložce, nebo mezi dvěma foliemi na 3/4 cm silný plát. Já jsem válela tak, že jsem si silikonovou podložku přeložila, do ní dala těsto a bylo. Vykrájíme hvězdičky, přeneseme na plech s pečícím papírem. Do sněhu, který jsme si předtím dali bokem, přidáme pár kapek vody a mašlovačkou potřeme každou hvězdičku polevou. Pečeme 15 až 18 minut podle tloušťky. Tedy podle tloušťky hvězdiček. Do vánoc skladujeme v krabici.  Měly by změknout po dvou dnech (pro změknutí lze přidat půlku jablka).

17 komentářů:

  1. Teda, to se dělá, Vandi? Já se letos zařekla, že to nebudu přehánět a že uhňácám jen tak pět šest druhů. Pátý druh jsem dneska upekla a ještě si říkám, že udělám toto, pak tamto a ještě jedno cukroví a teď mi tu ukazuješ takovouhle voňavou nádheru, to je vážně rána pod pás :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, měla jsem podobé předsevzetí. Pak narazila na pár receptů co chci zkusit, doplnila těmi co nesmí chybět žádný rok a skončím jako ty..:-D

    OdpovědětVymazat
  3. tak ty jsou úplně nádherné, možná se do nich pustím. Myslíš, že bude na závadu,když bílý cukr zaměním za třtinový nebo nějaký sirup (javorový...)?

    OdpovědětVymazat


  4. Obvám se Lucko, že na ten sníh je třeba jen bílý cukr

    OdpovědětVymazat
  5. To vypadá lákavě. Já se letos místo vánočních příprav ve volných chvilkách zabývám bakalářkou, ale minimálně perníčky budou...a k tomu třeba skořicové hvězdičky :-)
    Díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Vandi, vypadají nádherně .............. a protože ty jsi "záruka fáááákt dobrých receptů" tak je asi budu muset vyzkoušet ..............krásný a pohodový adventní víkend ..........Marki

    OdpovědětVymazat
  7. Mě se ale ty tvoje líbí víc! :) Vypadá to, jako kdyby na ně nasněžilo :))

    OdpovědětVymazat
  8. No, tak ty vypadají opravdu výborně a musí tak i chutnat! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadají báječně. Škoda, že nestíhám péct.

    OdpovědětVymazat
  10. Vando, díky za připomenutí. Ty jsme taky kdysi dávno za pobytu v Německu vyráběli, ale recept jsem si nepřivezla. Jen nevím, jestli je stihnu vyzkoušet ještě letos.

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj, už mám na blogu nastavené pravidelné čtenáře, takže se můžeš přidat, jestli chceš. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru ráda, ale dej mi prosím odkaz na blog, vím který to byl, ale nemohu ho teď najít

      Vymazat
  12. Dobrý den, Vando, včera jsem je zkoušela, myslím, že jsem dodržela postup i ingredience (no, až na chybějící citron a vlašské ořechy místo mandlí a oříšku), ale hvězdičky nešly vyválet ani omylem (těsto se lepilo i k silikonové podložce). Nenapadá Vás čím by to mohlo být? Nakonec jsem těsto nastříkala na plech cukrářským pytlíkem a jsou opravdu moc dobré, jen vůbec nejsou hezké. :) Eva

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den, možná by pomohlo těsto ještě víc vychladit. Je to alchymie...asi bych příště přidala ořechy...

    OdpovědětVymazat
  14. No, taky se mi nepovedlo je vyválet, a to jsem je měla v lednici tak 7hod. Těsto chutnalo výborně, tak jsem je nastříkala jako malé pusinky. Možná by nebylo od věci příště zkusit bílky zvážit, přeci jen vejce jsou různě velká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos se mi povedly a válely se dobře, s těmi bílky budete mít samozřejmě pravdu, snad to zvládnu příští rok nezapomenu zvážit!

      Vymazat
  15. Ahoj, Tchibo ma prave v nabidce silikonovou formu na hvezdicky i s sablonou pro snazsi potirani. Bara

    OdpovědětVymazat