pátek 30. listopadu 2012

Vánoční perníky

Ok, nejsou vánoční, jsou na Mikuláše. Zavedla jsem si, blbec, tradici. Každého Mikuláše pěkně dostane dítě chaloupku. Dokud byl jen Vojta a já byla čerstvý neopotřebovaný rodič, těšila jsem se na to jako malá, protože zdobení perníků mě hodně baví. Pak přibylo dítě a ubylo času. Loni jsem to rovnou zbaběle odpískala a slíbila si, že letos to dám. Takže tady jsou. Děti je najdou vedle punčoch a já zavzpomínám, jak mi ji jednou vyrobila babička. Byla navíc ještě potřená čokoládou a okýnka měla vytapetovaná barevným celofánem. Strkala jsem do ní takovou tu starou plochou vojenskou baterku a okýnka jí pohádkově svítila. Byla tak krásná, že jsem dlouho odkládala ochutnání  a tak mi pěkně ztvrdla. Moje děti jsou poněkud jiného ražení. Budu se divit, pokud chaloupka vydrží dýl jak jeden den. Ještě že jsou ty digitální foťáky...

Tyhle perníky jsou  příjemně měkké. Pokud je ovšem nepřepečete a uděláte je dostatečně vysoké. Dělávám tenhle recept roky, na Vánoce zdobím bíle, na velikonočních se pak vyřádím barevně. Pokud jste ještě nenarazili na nějaký recept, který by se stal tím vaším "nej", tak doufám, že by to mohl být tenhle.

Uvedené množství vyjde na 2 chaloupky jejichž stěny jsou cca 13x12 cm dlouhé plus zbyde ještě nejméně na pět čertů, Mikulášů a nějaký ten stromeček. Pokud pečete malé kousky jako cukroví, stačí bohatě dělat z poloviční dávky, nebo se uzdobíte k smrti.

750 g hladké mouky, 280 g moučkového cukru, 120 g Hery, 4 - 6 lžic medu, 4 vejce, 2,5 lžičky jedlé sody, 1/2 balíčku koření do perníku (pokud nemáte, uvádím recept na vlastní směs), skořice, kakao kvůli barvě - nemusí být.

směs koření na perníčky: lžička skořice (potom už nedávám skořici do těsta), 3 hřebíčky, 2 zrnka nového koření, lžička citronové kůry, vrchovatá lžička anýzu, hvězdička badyánu
- v hmoždíři roztlučeme hřebíček s novým kořením, badyánem a anýzem. Přidáme skořici a citronovou kůru

Z uvedených surovin umícháme těsto a necháme jej v igelitovém sáčku či folii uležet v lednici 3 - 7 dnů.  Pak z něj vždy kus ukrojíme a vyválíme na pomoučněném vále na plát cca 0,4 cm tlustý, z kterého vykrajujeme potřebné tvary. Pokud děláme chaloupku, předem si vyrobíme šablonu a počítáme s o něco delší dobou pečení. Troubu vyhřejeme na 200 C. Vykrájené tvary přesuneme na plech vyložený papírem a vložíme do trouby. Troubu ztlumíme na 150 C. Krátce před dopečením vyndáme plech a povrch perníčků potřeme rozšlehaným vejcem a necháme dopéct dvě minuty. Po vytáhnutí z trouby perníčky sundáme z pečícího papíru a necháme zchladnout na rovné podložce. Měly by se péct kolem 1.12, do vánoc se krásně rozleží...

Zdobení: 2 bílky a pár kapek citronové šťávy, moučkový cukr

Cukr prosejeme a přidáme ho tolik, aby se nám vytvořila hustá poleva. V ruce mícháme doběla, což trvá asi 15 minut a nemá se to šidit! Perníčky se nezdobí nikdy hned po upečení, nechávají se odležet.

26 komentářů:

  1. Vandi,....... nádhera, máš můj veliký obdiv ......podobné chaloupky mají mí kluci taky ..... jenže já mám na to lidi ........ každý rok mi je upeče a nádherně nazdobí sestřina tchýňka ........ umí to báječně ......jak by ne, je z Pardubic:-):-):-) ....... na střeše mají 24 perníčků s čísly, kluci sní každý den jeden /někdy švindlují/ a tak ví kdy příjde Ježíšek .....Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Udělat jako adventní kalendář je super nápad, ale to už bych asi nezvládla:-D lepit na střechy dvakrát 24 perníčků je na mě moc...:-D

      Vymazat
  2. Krásné chaloupky. Já na zdobení nemám ani talent, ani nervy, tak jen každému závidím, jak to krásně umí. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, Martinko, nemysli si, že se u toho nevztekám...:-D

      Vymazat
  3. Oceňuju to zdobení, je tak detailní...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Kayi, snažila jsem se, co to dalo...

      Vymazat
  4. Nádherné. Já se do ní letos také dala - sice jsme měly docela malou střechu (špatné vyměření, ta matika :D), ale nakonec jsme jí sestavily. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vandi, ty musíš mít tak hodné děti ;-) Jsi čím dál lepší.

    OdpovědětVymazat
  6. wow! ja by som neupiekla ani jednu, dokonca ani teraz kym svoje dieta este nosim v brusku, klobuk dole! mas moj velky obdiv! nadherne su!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. neboj, to přijde, jsem s tím začla taky až měl první dva roky...

      Vymazat
  7. Vandi ty jsi telepat! Zrovna jsem pátrala po nějakém ověřeném perníčkovém receptu, ze kterého by se dala postavit chlapoupka a šup, tady je! Tak já do toho jdu taky! Ale obávám se, že moje zdobení se omezí na potření cukrovou polevou a ozdobení lentilkama, protože já jsem na zdobení hrozně levá, tím víc závidím tvou zručnost, fakt klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat
  8. Jo ještě jsem se chtěla zeptat, Vandi, myslíš, že bych mohla nahradit tu Heru? Třeba máslem a sádlem? Ale zas se bojím, aby to mělo stejnou konzistenci jak ty tvoje perníčky, máš nějaké zkušenosti s nahrazením Hery?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi


    1. Madli, myslím že jsem to jednou dělala půl na půl, právě jsem letos taky přemýšlela dát máslo, protože normálně peču jen z máslal, ale měla jsem strach, co by to udělalo, nevím...

      Vymazat
  9. Nádhera, jako dítě jsem si taky vždycky přála perníkovou chaloupku:)

    OdpovědětVymazat
  10. Vidím, že tu někdo rád Metelčiny perníčky :D :D http://www.emimino.cz/denicky/jak-udelat-dobre-pernicky-4024/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je mám od kamarádky - tak už vím, kde je vzala ona...:-D

      Vymazat
    2. Vandi, to je jedno ;) důležité je, že je to osvědčené těsto :), a já ho mám moc ráda také, jen ubírám na koření, aby byly jen lehce pikantní.

      Vymazat
    3. Těsto je to nejlepší, o tom žádná. Vždycky dobré. A máš pravdu, že já taky toho koření někdy ubírám.

      Vymazat
  11. Nádherné chaloupky! To zdobení se mi moc líbí - jako od zkušené perníkářky :) Taky jsem dělala chaloupku (loni poprvé), ale měla jsem ji spíš ve stylu té z pohádky (samý barvičky atd.). I když je to škoda, nedivím se, že ti ji děti hned sní :D Perník je prostě perník!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Catalino díky, já právě někdy chci zkusit ty barevné, nejlíp okolo s cucacíma špalkama a tak...jen jsem byla líní shánět ty cukrové doplňky. Děcka by jásala!

      Vymazat
  12. To je náádhera. Nikdy jsem je nezkoušela.

    OdpovědětVymazat
  13. Zdravím, letos chci vyzkoušet Váš recept na perníky, a zkusila bych i tu chaloupku. Chtěla jsem se zeptat, čím spojujete ty strany a střechu?? Jenom tou polevou na zdobení?? Díky za radu :-))) Iva

    OdpovědětVymazat
  14. DObrý den, ano slepuju pouze polevou - chaloupku vzdy oblozim ze ctyr stran (treba starymi knihami). aby nemela kam padat. Az zatuhnout ctyri steny, lepim strechu:-D

    OdpovědětVymazat