neděle 25. listopadu 2012

Vánoční medový dort

Nenechte se mýlit názvem, tenhle dort pečeme celoročně při různých příležitostech. Tohle je to, co moje mamka uslyší pokaždé, když se mě zeptá, co má připravit jako dezert při nějaké oslavě. A protože   se mi nechce čekat a žebrat ať mi ho zase udělá, rozhodla jsem se, že do toho jdu sama.  Já vím, že na  vánoční dort je přece jen brzy a to i přes to, že se tento dort potřebuje rozležet. Na druhou stranu, Vánoce se blíží...a nebude od věci si s ním provonět některou adventní neděli.
Na první pohled je patrné, že jde o jednu z dalších variací na medovník. Tahle je navíc pěkně česká a historická. Recept byl pro svou nenáročnost na suroviny velmi oblíbený v době války. Schválně jsem si dala práci a spočítala, co vás bude výroba tohoto slavnostního skvostu stát. Celý dort vyšel na ...pozór...66, 50 Kč. A to si představte, že žijete na venkově, máte svůj med, mouku, vajíčka i máslo...
Jediné co po vás dort bude chtít je čas. A když mu ho dopřejete, věřte mi, že budete odměněni přímo nebesky. A možná, že pak po normálním medovníku ani nevzdechnete. V tomhle jsou totiž na rozdíl od ostatních medovníků švestková povidla! Takže opakuji - výrobu dortu plánujte tři dny před podáváním! Odležení tohoto dortu je moc důležité. Čím víc dní ho necháte, tím lepší bude. Ale zase ho nepřipravujte teď na příští vánoce... rozumíme si...


Placky: 1 vejce, 5 dkg másla, 10 dkg cukru, 1 pol lžíce medu

Vše smícháme ve vodní lázni, až je rozpuštěno, přidáme kávovou lžičku jedlé sody a chvíli mícháme. Jak hmota zbělá a začne pěnit stáhneme z plotny a přidáme 1/4 kg hladké mouky (00 speciál) promícháme a vypracujeme těsto. Těsto rozděláme na čtyři části, jednu po druhé vyválíme do kruhového tvaru a za pomocí dortové formy vykrojíme pravidelný kruh. Tyto placky pečeme na plechu vyloženém papírem, rychle v mírné troubě (cca 180 stupňů) do zlaté perníkové barvy. Každá placka trvá několik minut, dobře hlídejte.

Krém:  1/4 l mléka, 2 lžíce hrubé mouky 10 dkg cukru, 10 dkg másla

na slepování: povidla, čaj s rumem a citronovou šťávou, kousek perníku na strouhání, hrst ořechů a špetka skořice


 Svaříme 1/4 l mléka, 2 lžíce hrubé mouky na kaši a necháme vychladit. Utřeme 10 dkg cukru, 10 dkg másla a pomalu po troškách vmícháme vychladlou kaši. Placky pokapeme čajem s rumem a citronem. Každou placku potřeme tenkou vrstvou povidel, na to rozetřeme část krému. Přiklopíme plackou a opakujeme. Vršek a boky dortu potřeme zbytkem krému a zasypeme směsí mletých vlašských ořechů a strouhaného perníku s trochou skořice.



18 komentářů:

  1. To vypadá tak dobře! Medovník mi vždycky přišel prostě jenom sladký (i když s hořkým kafem má taky něco do sebe), ale tohle musím zkusit. S domácími povidly to musí být skvělé :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu něco jiného a myslím že je to fakt zajímavější. Děkuju

      Vymazat
  2. to vypadá nádherně a taky souhlasím, že ta domácí povidla v něm musí být výborná. Jen nevím, jestli bych měla tu třídenní trpělivost čekání :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Netvrdím, že je to lehké - vydžet:-D Díky Kivi!

      Vymazat
  3. Jé, tak ten určitě udělám! Už kdysi dávno jsem dělala klasický medovník, ale tenhle vypadá o moc líp a to rozhodně díky povidlům, která pěkně vyladí celkovou sladkost. Je luxusní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Madli zkus ho a dej vědět, zajímá mě moc, co na něj řekneš!

      Vymazat
  4. To vypadá jako delikatesa :-)
    Od babičky tu mám zrovna sklenici domácích povidel...no není to znamení ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. No tak ten vypadá opravdu úžasně! :)
    Promiň, že si tu dělám reklamu, ale nechtěla by ses kouknout na můj blog? Začínám a potřebuji pár návštěvníků..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, podívala jsem se, máš to moc hezké.

      Vymazat
  6. Ahoj, Andrejka z Mnamot ma zapojila do blogerskej hry, tak som timova a posielam hru dalej :) http://
    www.receptyzindie2.com/2012/11/jedenast.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Michaelko, moc děkuju, se zájmem jsem si přečetla tvých 11, ale tyhle řetězovky opravdu nezvládám...nemám teď moc čas.

      Vymazat
  7. Krásný dortík a povidla...hmmmmmmmm

    OdpovědětVymazat
  8. Tak jsem se do něj pustila a jsem zvědavá jestli se mi povede! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stopro povede, pokud ho nenačneš dřív než se uleží!

      Vymazat
  9. Leží na balkoně, tak snad to vydržíme aspoň do neděle :-)

    OdpovědětVymazat
  10. škoda,že je tak kalorický:D
    medovník je úžasný

    OdpovědětVymazat