úterý 2. října 2012

Houbový guláš

Tak jsme byli na houbách. Nebýt mých rodičů, houbový guláš rozhodně nemáme. Už na začátku  bylo podezřelé, jak byl plácek u  lesíka zaskládaný auty. Jirka dokonce projevil obavu, zda  se zde nebude vybírat parkovné. Výprava se dvěma dětmi, z nichž jedno chodí po lese s nosem zabořeným do atlasu hub a druhé dostává hysterický záchvat jakmile ho postavíte na zem do toho nebezpečného jehličí a mechu, neslibovala žádný úlovek. Synek nakonec odkráčel s babičkou a dědou a my s tátou a dcerou jsme se motali pouze blízko lesní cesty, kde šlo nalézt mnoho zajímavých věcí  krom hub. Bylo krásné počasí, takže nám to motání okolo jednoho pařezu, prokládané řevem, protože mladá se chce/nechce nosit až tolik nevadilo. Nakonec jsem byla ještě vystavena zkoušce charakteru, to když proti mě na lesní cestě vyjela Felicie s košíkem hub zapomenutým na střeše. Prvně jsem to pochopila jako boží odměnu za naši trpělivost při chození okolo pařezu, pak jsem si ale řekla, že takové lehko nabyté houby by nám snad ani nechutnaly. Zastavila jsem Felicii s úspěšnějšími houbaři a promrhala tak  šanci získat houby  i celkem zánovní košík. Ale nebojte se, dobře to dopadlo. Babička s dědou a vnoučkem se nakonec dostavili s částečně plnými koši,  oddechli jsme si a jelo se domů. Guláš bude.

Poznámka : Tenhle guláš si musím udělat každý podzim, kdy se dostanu k houbám. Vedle smažených bedlových klobouků a masákových škvarků s česnekem je tohle můj "musthave" houbařské sezóny. A pokud se chcete vystřelit do gulášového nebe, dejte si k němu bramborové placičky.

100 g másla, 3 stroužky česneku, 150 g cibule, 900 g očištěných a nakrájených lesních hub, lžíce protlaku, smetana, 1/2 l hovězího vývaru, 2 lžičky mleté sladké papriky, špetka kmínu, 2 lžíce hladké mouky, sůl, pepř a majoránka

Na tuku zpěníme cibulku,  kmín a česnek, přidáme houby, osolíme, opepříme a 10 minut podusíme. Po odpaření šťávy zaprášíme moukou, osmahneme a přidáme papriku. Zalijeme většinou vývaru (100 ml si schováme) a vaříme 15 minut. Na másle si rychle osmahneme lžičku papriky, zalijeme vývarem a přidáme ke guláši, abychom zvýraznili barvu. Hotový guláš zjemníme smetanou a dochutíme majoránkou.

8 komentářů:

  1. Vando, to už jako začaly růst? Dělat mi takové chutě, když jsem ulovila pouze dva žampiony na zahradě není rozhodně fér :-) Budu hold muset do lesa, abych se taky mohla vystřelit do gulášového nebe :-)

    OdpovědětVymazat
  2. jojo, rostou! Taky jsme byli o víkendu v lese, (dokonce i s kočárkem) a ulovili jsme pár pěkných bedel (ty šly na řízky) a nějaké holubinky (ty jsme usušily). Na gulášek bude muset dojít někdy jindy :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý nápad:)Hned bych ochutnala

    OdpovědětVymazat
  4. Dnešní menu: dýňová polévka a tento gulášek. Ok, podzim není zas až tak špatnej.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní ideálně, včerejší oběd jsme měli způlky stejný. Dýňová polívka. Ovšem houby už nikdo nedodal.

      Vymazat
  5. Děkuji za jednoduchý recept na výborný houbový guláš.
    M.

    OdpovědětVymazat
  6. Ua, tohle je taky super recept a prima vypraveni, diky zvedla jsi mi nalaldu a jeste jsem dostala hlad. Hezky vikend, Katerina

    OdpovědětVymazat