úterý 9. října 2012

Focaccia s jablky a soleným karamelem


Při svém čmuchání po všech možných blozích často narážím na kombinaci soli a karamelu. Většinou jde o blogy americké. Jasně, američani jsou blázni a jedí spoustu divných věcí. Elvisovy sendviče s banánem a burákovým máslem jsou toho důkazem:-). Ale taky se díky téhle schopnosti kombinovat zdánlivě nekombinovatelné dá přijít na spoustu dobrých receptů. A od chvíle, kdy jsem vyzkoušela tyhle karamelizované párky, začala jsem těm ztřeštěným kombinacím trochu víc důvěřovat. Už vím, že špetka soli a karamel spolu sedí. Mimochodem oblíbenost tyčinky Snickers je toho důkazem.
Focaccia na sladko? Jo! Foccacia s jablky, rozinkami a se zbytky kandovaného ovoce z loňských vánoc právě voní v troubě, cukr se spojuje s máslem a stéká do dírek v těstě. A já na to koukám, polykám sliny, chystám foťák a trnu, jestli to stihnu vyfotit než se setmí, popřípadě než foccacia zmizí v propadlišti dějin..eee..tedy našich žaludků.
...Stihla jsem to, i když kvalita fotky je diskutabilní. Ubývá světla, takže se připravte, že na mém blogu ubude i kvalitních fotografií.  A focaccia už FAKT není. Až ji uděláte pochopíte proč.

těsto:
350 g hladké mouky (00 speciál), lžíce olivového oleje, 7 g instantního droždí, lžička cukru, 7 g soli, 240 ml teplé vody

50 g másla, 50 g třtinového cukru, sůl, jablko, rozinky, kandované ovoce, ořechy...

Sypké suroviny smícháme, přilijeme vodu a olej a vypracujeme těsto, po chvíli přidáme jablko na kousky (pár si jich schováme na vršek focaccie) a rozinky prostě to, co chceme ve focaccie mít (pro příště dám určitě ořechy)  Těsto v míse zaprášíme moukou,  zakryjeme folií (můžeme prostě dát celou mísu do igelitové tašky a řádně zabalit) a necháme hodinu a půl kynout.
Po hodině a půl těsto vyklopíme na plech vystlaný pečícím papírem. Těsto jemně posolíme mořskou solí (pokud máte někdo Maldon nebo nějakou stejně dobrou, neváhejte použít). Kus studeného másla (50 g) nakrájíme na kousky a vmačkáme po povrchu focaccie. Zasypeme cukrem a kousky jablek. Prsty uděláme v těstě dolíky a necháme tak 45 minut kynout (já jsem dala na chvilku do teplé trouby). Troubu vyhřejeme na 250 C a focacciu v ní pečeme 10 minut, pak foccaciu otočíme a vložíme zpět do trouby ztlumené na 200 a pečeme o něco méně než deset minut. Sníme hned, druhý den už focaccia není tak dobrá. Ale to je skoro zbytečná rada.


5 komentářů:

  1. jéé, to muselo vonět tak, že se vám před domem určitě začaly srocovat davy, ne? Foccaciu na sladko jsem ještě nezkoušela, ale slaný karamel ano a měl úspěch. Já teda všeobecně na všem karamelovém hodně ulítávám, takže od téhle foccacie bys mě musela odtrhnout násilím :-)
    Úbytek světla mě taky štve, holt foodblogerům/kám teď začíná ten temný půlrok co se fotek týče.

    OdpovědětVymazat
  2. Pani, vypada naprosto skvele! Podzimni chut jak vysita :))

    OdpovědětVymazat
  3. hmmm vypadá to zajímavě, určitě bych si dala.lenka w.

    OdpovědětVymazat
  4. Nedělej mi chutě s takovou dobrotou. Jabka s karamelem, ach!

    OdpovědětVymazat
  5. Úplně tu slintám, bóže! S těmi fotkami to je fakt, já teď nestíhám vůbec nic fotit, protože peču většinou navečer, takže UŽ je tma, a ráno, když vstávám, tak je JEŠTĚ tma. :(
    Už asi vím, co zítra budu péct....;) Díky za recept. :)

    OdpovědětVymazat