sobota 22. září 2012

Švestkový kynutý koláč s mákem


Kombinace mák a švestky je stejně ta nejlepší, co říkáte? Vojta tenhle koláč pojmenoval jako "tunýlkovej".  Jedná se o tři za sebou stočené "klobásy" z těsta plněné mákem, které jsou proložené švestkami. U nás se už šíří podzimní atmosféra. Máme rýmu, ráno je nám zima, když vylezeme z postele... už schází jen dodělat hrnek horkého čaje k tomuhle koláči a podzim je tu jako vyšitý.


těsto 400 g hladké mouky, 100 g másla, 150 ml mléka, půl kostky kvasnic (20 g, nebo 2 lžičky instantních), špetka soli, 60 g cukru, 1 vejce, 1 žloutek

náplň: 100 g mletého máku, 80 ml mléka, 50 g cukru, 2 lžičky povidel
švestky nakrájené na půlky

cukr s mákem zalijeme vařícím mlékem a necháme vychladnout. Přidáme povidla, eventuálně trošku rumu.

Svěříme těsto pekárně anebo, pokud pekárna není v dosahu, následujeme tento postup. Prosejte mouku se špetkou soli. Máslo rozpustíme (nesmí být horké). Droždí nadrobíme a zalijeme teplým mlékem. Necháme odpočinout a do kvasnic přidáme rozpuštěné máslo,  vejce, žloutek a cukr. Postupně přidáváme mouku a řádně prohněteme. Vznikne měkké těsto, které se nelepí. Zakryjeme utěrkou a necháme hodinu kynout.
Troubu vyhřejeme na 180 C (osvědčilo se mi o něco méně stupňů a péct pomaleji)
Těsto vyválíme do obdélníku 30 cm na 40 cm, rozdělíme na tři díly. Každý plát potřeme makovou náplní a zavineme do "klobásy".

Tyto klobásy pak narovnáme do pečící formy za sebe do tvaru spirály. Necháváme mezi nimi mezery, aby bylo kam narovnat napůlené švestky. viz obr.  Švestky posypeme cukrem krystalem. Pečeme do zlatohněda, pět minut před dopečením vytáhneme a potřeme rozpuštěným máslem.

30 komentářů:

  1. Hmm vypadá zajímavě, jen nejím mák tak bych asi musela vymyslet jinou náplň :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro jiné roční období bych to viděla na tvaroh a meruňky. Co Jani?

      Vymazat
  2. To vypadá naprosto fantasticky! :)


    http://thenotebookofmylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, taky mě zaujalo jak vypadá.

      Vymazat
  3. Máku jsem zatím nepřišla na chuť, ale vypadá to krásně, na takový koláč jsem ještě nenarazila :) Místo máku zkusím tvaroh s rozinkami nebo pudink, ten mi ke švestkám chutná.

    OdpovědětVymazat
  4. Božská kombinace chutí a vážně vizuálně nádherný koláček! Jinak u nás už taky "frčí" rýmy a při ranním školkovacím vztekání nám mrznou nosy. Takže určitě tuhle ndáehrnou dobrotu brzo upeču, jen někde musím sehnat pěkné české švestky :-) Ach, už se těším, to bude super!

    OdpovědětVymazat
  5. Vandi, vidím, že máš šikovnou pomocnici! Mák + švestky + kynuté těsto je dokonalá kombinace zvlášť v tak estetickém balení. Škoda, že po týdnu v Polsku musím hubnout!

    OdpovědětVymazat
  6. Jé, to vypadá úchvatně! :)
    Zrovna jsem na blog dala recept na čokoládový dort a je taky zajímavě ozdobený tak se mrkni :)

    OdpovědětVymazat
  7. Nejenom že dobře vypadá, ale i skvěle chutná, na rozdíl od ostatních já hned vyzkoušela a tunýlkovej bude určitě patřit u nás k favoritům podzimu :-)Jitka

    OdpovědětVymazat
  8. Koukam na nej uz ponekolikate a znovu a znovu si rikam, ze je uzasny. Musim nekdy vyzkouset. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. wau,tak toto musi byt dokonaly kolac!!! a este k tomu naadherny :)

    OdpovědětVymazat
  10. Koláč vypadá hrozně lákavě, nikdy jsem nic podobného neviděla! A nepochybuji, že je to chuťově bomba, doma peču švestkovo makový závin s vlašáky (přikládám odkaz, kdyby tě zajímalo) a to je něco, panečku... :-)

    http://leblogdepipi.blog.cz/0910/svestkovy-zavin-aneb-hujer-by-mel-radost

    OdpovědětVymazat
  11. krásny, taký ako od babičky...tá malá packa na poslednej fotke je zlatá :))))

    OdpovědětVymazat
  12. Ten vypada naprosto skvele! A mak miluju :)

    OdpovědětVymazat
  13. Vypadá úžasně,asi se do něj budu muset v nejbližší době pustit!

    OdpovědětVymazat
  14. Ten je božský, dnes jej vyzkouším :-) Super nápad!

    OdpovědětVymazat
  15. Ozkoušeno, ochutnáno - doporučuji :-)
    http://pinkflamingointhekitchen.blogspot.cz/2013/09/svestkovy-kolac-s-makem-tvarohem.html

    OdpovědětVymazat
  16. Vyzkoušeno, ochutnáno je super :-), děkuji za recept

    OdpovědětVymazat
  17. Vypadá báječně, těsto už mi kyne :-) Děkuji za inspiraci :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Dobré odpoledne, koláč jsem pekla už několikrát a je perfektní. Zaujal mě svým vzhledem, ale hned po prvním upečení bylo jasné, že to bude favorit mezi kynutými koláči, s těstem se mi moc dobře pracuje. Jen dávám víc máku, máme rádi hodně náplně :o) díky za recept

    OdpovědětVymazat
  19. Dnes jsem pekla a je výborný, jen jsem dala trochu víc náplně.
    Díky za recept Verča :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda Verčo, že měl úspěch!

      Vymazat
  20. Dneska jsem ho upekla a krásně voní po másle, vypadá nádherně, s těstem se skvěle pracuje a jak chutná! Děkuju Vám za recept, jdu si vybrat z Vašeho seznamu receptů svou další výzvu. :-) Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková zpráva vždycky potěší:-)

      Vymazat
  21. Vando, dnes jsem objevila váš blog díky jinému food blogu. Už teď vaše recepty miluju! Jste vtipná, očividně dobře vaříte a krásně fotíte. A tenhle koláč musím udělat, až budou švestky samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karolíno, moc děkuju za takovou pochvalu. Budu ráda, když se tu někdy zastavíte, něco zkusíte a dáte vědět jak to dopadlo! Ať se daří

      Vymazat
  22. Dnes jsem objevila Váš koláč. Vypadá luxusně. Jen mám dotaz... Pod švestkami není těsto? Nebo se ten plněný pramen udělá tak, aby kousek těsta přečníval a švestky tak nebyly na holé formě? Děkuji Blanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jak to dělá přímo autorka...ale má dnešní zkušenost...měla sem podobnou otázku a pak sem si řekla, že to nějak dopadne...a než sem si napůlila švestky, odpověď přišla sama...těsto ve formě nakyne;)

      Vymazat
  23. Luxusní recept, úžasné těsto, skvělá kombinace chutí...podzim svádí k tomu ho upéct, je skvělý, nejlepší čerstvý!! Děkuju za inspiraci:) Verča

    OdpovědětVymazat