čtvrtek 6. září 2012

Grilované lilky s rajčatovým džemem a ovčím sýrem

Jedna z věci, kterou miluju na zkoušení nových receptů je, že jednou za čas se dostanete při vyzkoušení receptu přímo do extatického nadšení. Pobíháte po domě, máte pocit, že někomu musíte zavolat jak je to dobrý, pak stále chodíte ochutnávat a plánujete k čemu všemu tenhle džem využijete. Tímto na vědomost dávám, že recept na rajčatový džem vyhlašuji za můj nový poklad a odteď se už navždy budu ničit otázkou, zda udělat z rajčat mou milovanou pečenou rajčatovou omáčku nebo tohle. K šílenství mě ovšem přivedlo množství dvou a půl skleniček, které z oněch 1800 g rajčat uvaříte. Takže varuju: dvojitá dávka je nutnost. Tenhle zázrak ve skle se výborně hodí na toast s grilovaným lilkem a ke grilované zelenině vůbec, k výrazným sýrům, k prosciuttu, do základu na pizza omáčku, k těstovinám...a myslím že ještě na něco přijdu.

Lilky nakrájíme na kolečka, posolíme a necháme "vypotit" cca 20 minut. Tekutinu otřeme papírovou utěrkou, lilky dáme na gril. Opečené lilky osolíme, potřeme česnekem a dáme na opečený toast. Zalijeme rajčatovým džemem a posypeme sýrem (kozí nebo např. pecorino - to jsme si dali my).

1600 g domácích zralých rajčat, 1 malá cibule na jemno nakrájená, 400 g hnědého cukru (myslím, že mi příště bude stačit 300 g), lžička strouhaného čerstvého zázvoru, 1 chilli paprička (v mém případě špetka zabijácké chilli papričky z Marks and Spencer), 1 závitek skořice, 1/4 lžičky drceného kmínu, špetka hřebíčku, šťáva ze 3 limetek,  1 a půl lžíce soli, 4 lžíce octu balsamico

Rajčata i se semínky a slupkou nakrájíme na menší kousky, všechny ingredience kromě balsamikového octa dáme do velkého hrnce, přivedeme k varu a vaříme pomalu na středním ohni. Doba varu trvá hodinu  až hodinu a půl do doby, kdy se ztratí většina tekutiny a hmota získá "džemovou" konzistenci. Na konci přidáme ocet balsamico dle chuti (dala jsem dvě lžíce místo 4). Vroucí džem nalijeme do sterilizovaných sklenic (vyšlo mi na jednu malou nízkou a dvě 250 ml sklenice), zavíčkujeme a postavíme vzhůru nohama, po zchladnutí otočíme zpět. Pokud chceme uchovat do roku 2020, tak tyto sklenice naskládáme do hrnce na jehož dno jsme dali utěrku. Sklenice se nesmí dotýkat sebe navzájem ani okrajů hrnce. Zalijeme je vroucí vodou tak, že jsou celé ponořené a vaříme dvacet minut. Po vychladnutí uchováváme na chladnějším tmavém místě.

19 komentářů:

  1. To mi nedělej, takhle večer po plavání. Kdo to má číst? A je ještě na ochutnání? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Drahá, budu dělat druhou várku, skleničku ti chovám, předáme si na vínku jo:-D

      Vymazat
    2. Jeeeee, doufám, že to bude brzo :-)

      Vymazat
  2. Uáá, letos už mám pocit, že jsem zavařila všechno, co přede mnou neuteklo - a ještě rajčata! ;) Těch máme požehnaně, naše nedomrlé keříčky se konečně probraly a plodí jako šílené.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do toho! Shraven, doufám že si pochutnáte.

      Vymazat
  3. No tak tohle bych si nechala líbit!!! Jéé víno k tomu a slíbím ti za to cokoliv :)))))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D oká můžem začít vyjednávat:-D

      Vymazat
  4. Psala jsem včera svůj komentář, ale nějak se asi ztratil v internetovém éteru, takže znova. Úžasný, úžasný a ještě jednou úžasný a mně je strašně líto, že naše rajčata mají už to nejlepší za sebou. Ale příští rok určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  5. Vando a ta slupka z rajčat se vařením úplně ztratí?

    Pipi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neztratí se , ale jsou to jen kousíčky, navíc měkké, vůbec to ničemu není na škodu, naopak. Taky jsem čekala co to udělá...

      Vymazat
  6. Džem je naprosto luxusní! Jakmile se zase nahromadí rajčata, tak dělám další várku (ale už ve větším hrnci, abych to zase nevařila 3 hodiny :). A cukru jsem dala 300 g a sladký to bylo i tak dost, ale to bude asi spíš tím, že jsem měla mrňavý limetky.

    Moc děkuji za úžasný recept.

    Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci mám velkou radost, že jste z receptu tak nadšená!

      Vymazat
  7. hmmm, dneska jsem zjistila, že jeden soused má k prodeji hromadu rajčat, to je výzva:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je :-D dala bych si líbit takového souseda prodejce

      Vymazat
  8. Tak to je nadhera, jsem v pokuseni :) Jen pockat, az bude dost rajcat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Meg, pokud zkusíš, jsem zvědavá co na to řekneš

      Vymazat
  9. Tak mám hotovo a teda dobrota to je! Podařilo se mi zapomenout na balsamico. Hlava děravá :-( Takže jsem dávala pak až do každé sklenky zvlášť. No tak bude každá jiná... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, přesně to samé se mi stalo u druhé várky, ale já to ještě stihla než to bylo ve skleničkách. Tak doufám, že víčka chytly! A jsem ráda že chutná. J8 to teď dávám skoro ke všemu:-D

      Vymazat