pondělí 17. září 2012

Dort ze tří čokoládových pěn (Triple mousse chocolate cake)

Po domluvě nákupu se dvěma kamarádkami podobně jídlem postiženými, jsem se stala hrdou, velmi velmi dočasnou majitelkou tří druhů čokoládových čoček z velmi kvalitní a dobré čokolády. Ještě čokoláda nebyla doma a už jsem měla promyšleno, za co padne. Triple mousse chocolate cake. Tak dlouho jsem se na něj chystala. Čokoládová pěna. Mmmm, tu můžu. Další čokoládová pěna? Jasně, dejte ji sem. Třetí? No proč ne, sem s ní. A víte co, poskládáme to na sebe, ať to vypadá efektně, jo? Takhle nějak asi tenhle božský dort vznikl. Ač vypadá pracně, není to zas tak hrozné a ten chuťový i vizuální efekt je nadmíru povedený. Při pátrání po receptu jsem nalezla dvě, vpodstatě hodně podobné varianty. Vybrala jsem si tu, které pochází z kuchařky Cooks Illustrated. Vyrobila jsem za víkend dva, protože bylo třeba donést něco na grilovačku  a bylo něco potřeba donést dědečkovi k narozeninám. Takže čokoláda mi už došla, Vendulo a Mary! Kdy bude další nákup?


Spodní vrstva:
6 lžic másla (kusů másla o velikosti lžíce), 220 g hořké čokolády (nalámané), 3/4 lžičky sypké instantní kávy, 4 velká vejce rozdělená na žloutky a bílky, 1 a půl čajové lžičky vanilkového extraktu, špetka soli, 60 g hnědého cukru

Troubu předehřejeme na 165 C. Máslo, čokoládu a kávu ve vodní lázni (miska nad nádobou s mírně vařící vodou) rozehřejeme. Odstavíme ze zdroje tepla a necháme 5 minut zchladnout. Vmícháme žloutky a vanilkovou esenci. Bílky se špetkou sněhu ušleháme do lehké pěny, přidáme cukr a vyšleháme do tuha. Třetinu bílků lehce vmícháme do čokoládové hmoty, postupně  stěrkou zlehka zapracujeme do čokolády zbytek bílků tak, aby pěna nespadla. Formu (20 cm alespoň 6 na výšku) vymažeme máslem, vyložíme papírem. Směs nalijeme do formy a uhladíme. Pečeme 13 až 18 minut. Upečenou pěnu (korpus) necháme hodinu volně chladnout a nevyndáváme z formy. I tak se ale korpus smrštil směrem od okrajů formy. Počítala jsem s tím, protože Meg dělala tento dort týden přede mnou a o tomto problému se také zmiňovala. Protože jsem chtěla, aby byly všechny vrstvy stejné, vyndala jsem nakonec korpus z formy a položila na něj velikostně nastavitelnou formu na dorty bez dna, kterou jsem utáhla podle jeho výsledné velikosti.

Prostřední vrstva:
5 lžic horké vody, 2 lžíce holandského kakaa, 220 g mléčné čokolády(nalámané), 360 ml hodně vychlazené smetany na šlehání (31 % a víc), 1 lžíce cukru, špetka soli)

Kakao rozpustíme v pěti lžících horké vody a odložíme stranou. Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni. Metličkou rozmícháme dohladka a necháme 2 až 5 minut zchladnout. Smetanu s cukrem a solí šleháme cca minutu na nižší stupeň. Potom zvýšíme rychlost šlehání a vyšleháme tak, aby šlehačka dělala pevné špičky po vytáhnutí metly. Rozpuštěnou čokoládu smícháme s kakaem rozpuštěným ve vodě. Lehce vmícháme třetinu šlehačky a postupně vmícháme šlehačku celou. Jakmile získá pěna jednolitou čokoládovou barvu bez bílých kousků, nalijeme ji na vychlazený korpus a rozetřeme stěrkou do roviny. Mezi nanášením poslední vrstvy je dobré korpus s prostřední pěnou dobře vychladit.

Horní vrstva:
180 g bílé čokolády (nalámané), 3/4 lžičky práškové želatiny, 360 ml smetany, 1 lžíce vody, nastrouhaná čokoláda na ozdobu
Želatinu necháme rozpustit a nabobtnat ve lžíci vody nejméně pět minut. Polovinu smetany přivedeme na mírném ohni k varu. Jakmile smetana začne bublat odstavíme, promícháme a přidáme želatinu. Želatinu dohladka rozmícháme a touto směsí zalijeme čokoládu v misce a zakryjeme. Necháme 5 minut a pak čokoládu ve smetaně rozmícháme. Ušleháme druhou polovinu smetany a spojíme s čokoládovou směsí. Rychle nalijeme na dort, uhladíme a opět necháme vychladit, ozdobíme. Dort krájíme nožem, který namáčíme do horké vody.

36 komentářů:

  1. Vypadá naprosto fantasticky! Moc se ti povedl!

    http://cookies-cat.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. tak toto je bomba! nádherný dort :)

    OdpovědětVymazat
  3. Přítel bude mít narozeniny a já si říkám - že by...:)? Nádhera!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přimlouvám se za přítele, Sofie:-D Určitě ho potěší!

      Vymazat
  4. Woooow. To je něco pro mě - čokoholika :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. už se těším co na to řekneš Jani

      Vymazat
  5. Jak jsi to zminila, tak jsem se tesila jak to u tebe dopadne, no nadhera! Taky chci byt majitelkou kvalitnich cokoladovych cocek :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No Tvůj, Meg, je trochu úhlednější, ale míním ho ještě párkrát tréninkově udělat:-D

      Vymazat
  6. Ááách! Slintala jsem už u Meg a slintám i tady! Nádherně se ti povedl, vypadá opravdu luxusně, jako od profesionální cukrářky. Tý jo, já se asi uslitnám...
    Sakryš, chci ho udělat, ale komu, komu ...
    Jo a prosím tě, prozradíš název e-shopu, kde jste čokošku nakupovali?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Madli - nougat.cz

      omlouvám se za pozdní odpovědi, blbnou mi odpovědi na blogu, někdy mi to nedovolí odpovídat - nechápu

      Vymazat
  7. ňam ňam ňam!
    já bych k tomu možná nějakým způsobem zapojila ořechy, ale vypadá to naprosto geniálně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. aha, mě už by tam přišly navíc, ale každý má jiné chutě, zkus a dej vědět

      Vymazat
  8. Vypadá skvěle a nepochybuju, že i byl. Kde jste nakupovaly ty čokoládové čočky, jestli se můžu zeptat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. www.nougat.cz omlouvám se za pozdní odpověď, snad ještě nakoukneš...

      Vymazat
  9. taky jsem ho pekla a všichni si pochvalovali. jenom jsem neměla nastavitelnou formu, takže jsem s hrůzou chodila sledovat do ledničky, jak se u dna formy na talíři tvoří malá čokoládová jezírka :o) nakonec to dopadlo dobře, pěna zatuhla dříve, než stihla vytéci celá, ale boky ten dort moc reprezentativní neměl :D
    vidlička

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no nutno dodat, že já bych bez té formy byla teda úplně namydlená, ještě že ji mám

      Vymazat
  10. Aaaaa, dokonalá nádhera. Obávám se, že než se dokopu k něčemu z těch čoček, tak je sežeru :-) Myslím, že další nákup se blíží mílovými kroky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dej vědět kdy, jsem zatraceně pro!

      Vymazat
  11. Dortík vypadá nádherně, taky by mě zajímalo, kde čočky koupit:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.nougat.cz/home.phtml

      opravdu moc dobrá čokoláda. Vražedně.

      Vymazat
    2. Děkuju, ráda bych je vyzkoušela, třeba na pralinky:)

      Vymazat
  12. teeda :) s ním bych možná i zhřešila, pouze kousek k snídani teda, ale i to by byl úspěch - vůbec sladké nejím, nepatří do mého zdravého stylu :D
    ale.. je nádherný :) opavdu
    je tu vidět,že jsi pekla s láskou :P

    OdpovědětVymazat
  13. wowwww!!! na to si vůbec netroufám. Táňa

    OdpovědětVymazat
  14. Zkoušela jsem ho udělat a lepší jsem asi nikdy nejedla. Všem ho maximálně doporučuji a není ani tak složitý, jak se na první pohled zdá. Paráda. Bětka

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý den, chystáme se zítra dělat dortík podle Vašeho receptu a chtěla bych se zeptat, zda stačí obyčejná hořká čokoláda, nebo je lepší nějaká např. se 70% kakaa. Děkuji :))

    OdpovědětVymazat
  16. Milá Lenko, dělala jsem tento dort (tu část s hořkou) ze 70% čokolády.

    OdpovědětVymazat
  17. zdravím, mohla bych poprosit o radu? můj děda a i můj přítel jsou milovníci sladkého a hlavně! čokolády. rozhodla jsem se jim upéct nějaký super dort, ale na stránkách je tolik žuužo dortů, že se nemohu jen tak z názvu, ingrediencí nebo fotek rozhodnout. byla by k mání prosím nějaká rada, které dva čokoládové dorty vybrat? předem děkuji moc :)

    OdpovědětVymazat
  18. Udělala bych tento, a pak tenhle: http://www.crustycorner.blogspot.cz/2014_06_01_archive.html
    ten druhý je rozhodně, co se týká poměru práce a výsledku jednička. Tento je pracnější, ale zase působivější:-)

    OdpovědětVymazat