pondělí 16. července 2012

Rybízový koláč se sněhem

Ovoce se prostě musí zpracovat a letní úroda bude rychle za námi, takže promiňte, ale bude to zase koláč. Komu se to nelíbí, může si na něj dát šunku:-) Já samotný rybíz moc nemusím, je na mě dost kyselý, ale v podobě koláče si ho dám ráda.
Protože jsem tohle vyštrachala opět na nějakém blogu z juesej, figuruje zde kukuřičná mouka. Těsto na tento koláč je trošku jiné než jsme zvyklí, je takové těžší, hutnější. Doporučuji dát do větší formy (koláčová keramická, průměr 28) než jsem dala já, měla jsem to trošku vyšší než bylo třeba. Pokud máte nějakou obdélníkovou bude to nejlepší. Ta moje byla zase moc velká, takže o zábavné intermezzo v podobě přenášení těsta z formy do formy bylo postaráno. Sníh netvoří úplně klasickou bílou čepici, ale spojí se s rybízem ve velmi dobrou hmotu, která je na povrchu světloučce hnědé či krémové barvy. Při pečení jsem ale ještě vrch koláče raději na chvíli zakryla. Podle fotky na onom blogu to však ve výsledku vypadalo stejně. Rybíz se obaluje ve škrobu a cukru a pak se míchá se sněhem a natírá na koláč. Těsto s kukuřičnou moukou mě nijak "nedostalo". Ne že by nebylo dobré, ale já si tu mouku radši šetřím na tortilly a příště použiju nějakou piškotovou klasiku jako základ. Ovšem ta vrchní část, ta je na jedničku!


3 žloutky, 5 lžic másla, 180 g cukru moučka, 1 lžička vanilkového extraktu, 120 ml mléka, 300 g hladké mouky, 120 g kukuřičné mouky, 1 lžička pečícího prášku.

Předehřejte troubu na 170 C, vymažte koláčovou formu. Smíchejte obě mouky s práškem do pečiva. Povolené máslo vyšlehejte se žloutky a cukrem do světlé barvy. Přidejte vanilku. Zmírněte rychlost šlehání a přidejte postupně mléko a mouky s práškem do pečiva. Těsto rozetřete do formy.

náplň: 500 g čerstvého nebo mraženého rybízu, 3 čajové lžičky kukuřičného škrobu, 240 g moučkového cukru, 3 bílky

Vyšlehejte bílky se špetkou soli, dokud sníh nedělá pevné špičky. Ve středně velké míse smíchejte rybíz s cukrem a škrobem. Lehce vmíchejte sníh a tuto náplň pak natřete na těsto. Pečeme něco kolem 40 minut, pokud je už bílková hmota hotová a těsto ještě potřebuje čas, zakryjte při pečení vršek koláče alobalem.


4 komentáře:

  1. Hmm zajímavé, ty bílky nahoře musí být skvělé!!Mňam

    OdpovědětVymazat
  2. Ten rybizovy snih vypada vazne super :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nejenom že vypadá:), super je. Recept jsem vyzkoušela, všem moc chutnal, sladký je akorát a přidáváme ho do našeho repertoáru:)

    OdpovědětVymazat