středa 4. července 2012

Jahodový koláč s karamelem a ořechy

Protože jsem tenhle recept objevila na nějakém blogu loni na podzim, těšila jsem se na něj celou zimu. A naštěstí se žádné zklamání z očekávání nekonalo. Stál za každý den čekání:-). Okamžitě po ochutnání jsem se rozhodla, že tohle udělám místo obyčejného dortu mojí mamce k narozeninám. Chci mít totiž záminku jej znovu ochutnat. Recept je, jak jsem vypátrala úplně původně z Apetitu. Já si nemohu vzpomenout, kde jsem k němu přišla, tak  tímto se omlouvám případnému autorovi úprav. Udělala jsem moc tenkou krustu, takže jsem pak koláč nevyndala z formy. To těsto je hodně křehké a drobivé, jednotlivé řezy šly ale vytáhnout z formy v pořádku. Druhý drobný problém jsem řešila při rozpouštění karamelového salka, musíte hodně míchat a rozpouštět hodně pozvolna, mělo (aspoň to moje salko) tendenci dělat chuchvalečky. Nakonec jsem to ale rozmíchala krásně s metličkou. Přes tyto dva drobné problémy při přípravě, si sama pro sebe vyhlašuji tento koláč koláčem roku na mém blogu:-D

Jo a ještě důležitá poznámka. NEJSEM takový magor, abych pekla v těchto vedrech, koláč byl zhotoven před 14 dny za příjemné teploty 23 C ....

na těsto: 140 g hladké mouky, 50 g mletých lískových oříšků, 100 g másla, 50 g krupicového cukru, 1 žloutek

Z ingrediencí vypracujeme těsto a eventuálně přidáme 1 až dvě lžíce studené vody. Zabalíme do folie a necháme půl hodiny až hodinu odpočinout  v lednici. Těsto vyválíme na pomoučněném válu a vyložíme jím kruhovou (vymazanou a vyspanou) formu včetně okrajů. Formu s těstem dáme na 15 minut do lednice, mezitím vyhřejeme troubu na 190 C. Na těsto položíme pečící papír a zatížíme ho fazolemi (počítejme s tím, že chilli con carne už z nich nikdy nebude, můžeme si je schovat a používat vždycky na pečení). Pečeme 15 minut. Pak dáme papír i fazole pryč a koláč dopečeme dozlatova cca 7 - 10 minut.

náplň: 250 g mascarpone, 2 polévkové lžíce práškového cukru, 150 ml smetany na šlehání, 400 g jahod pokrájených na tenké plátky, 1/2 konzervy Salko karamel (nebo 40 g měkkých karamelek), 6 lžic mléka, 50 g oloupaných a opražených lískových oříšků

Salko karamel (karamely) dáme s mlékem do hrnce a na slabém ohni ohříváme. dokud se nerozpustí. Pokud je to moc husté, přidáme mléko. Necháme zchladit a mezitím si smícháme mascarpone s cukrem a v druhé misce vyšleháme smetanu. Lehce smícháme ušlehanou smetanu dohromady s mascarpone a přidáme polovinu jahod.
Dno upečeného korpusu potřeme polovinou připraveného karamelového krému a na něj natřeme smetanovo mascarponovou směs s jahodami. Nahoru poklademe zbylé jahody a dozdobíme opraženými lískovými oříšky a pokapeme karamelem.

....už jsem konečně našla blog, z kterého tento recept pochází: www.food4fun.sk ! Děkuji za inspiraci

15 komentářů:

  1. Krásný dezert a jahody s karamelem to je mňamka!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to zprvu přišlo že toho už bude moc a není:-)

      Vymazat
  2. Tý jo, ten je fakt úžasný! Já tě normálně proklínám, taková dobrota, takové vedro, všechny ingredience doma, já se snad v noci trhnu afakt ho upeču!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, Madli, zastávám názor, že tento koláč je hoden velkých obětí! Já ho budu péct v sobotu, doufám že bude bouřka...

      Vymazat
  3. prvotriedny kolac! pri pohlade na tu fotku sa normalne chvejem! aaach

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt jsem myslela, že ho mám od tebe:-D Je strašněstrašněstrašně dobrej!

      Vymazat
  4. Vypadá to výborně! Až do chvíle, kdy jsem si přečetla mascarpone, jsem také měla nutkání ho připravit. Jak se má člověk pak zbavit té pachuti, kterou tento tučný výrobek zanechává?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, pokud mascarpone nemáš ráda tak asi tenhle koláč pro Tebe fakt nebude:-) ono s tou smetanou a jahodama to nepůsobí tak těžce. Já ho naopak miluju. Pro mě žádnou pachuť tento skvostně tučný výrobek nemá:-D

      Vymazat
  5. A mám vyriešené dilema, čo upiecť kámoškám, keď dorazia koncom týždňa na návštevu. Myslím, že ku kafíčku sa to bude krásne hodiť ;) Len chudák manžel, ten je na diéte, asi to budeme musieť zjesť celé, než on dorazí domov. No neviem, či to prežijeme... :))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak už je v chladničke. Zajtra máme u susedov grilovačku, dúfam, že sa predvediem ;) Ale dalo mi to trochu zabrať, už som nevládala po celom dni stáť v kuchyni, no táto príprava si žiadala obete. Len dúfam, že to stálo za to!

      Vymazat
  6. Ten vypada naprosto fantasticky!

    OdpovědětVymazat
  7. No mě ty recepty taky nenechávají chladnou, do bezlepkové podoby je převést umím, ale čím nahradit mléko, šlehačku, mascarpone..... pomóc co já si počnu

    OdpovědětVymazat