pondělí 30. července 2012

Houbový koláč

Tak hurá, zase rostou houby. Nejsou jich teda žádné haldy, jak čtu všude okolo, ale pár jich mám, zaptlaťpánbůh. Na tomhle koláči se vaše jedlé úlovky z houbařského koše budou vyjímat. Koláč s houbami dělám vždycky nějak od oka, známe to...vajíčko, sýr houby, nějaké bylinky. Tentokrát jsem si řekla, že to zkusím podle receptu z Apetitu, ale křehké těsto si udělám svoje, oblíbené. Až se k tomu dostanu,  uvedu tady ráda svůj milovaný cuketovo mrkvový koláč, který je právě díky tomuto těstu mým slaným koláčovým favoritem.

těsto: 250 g hladké mouky, 2 lžičky soli, 150 g másla, 1 žloutek, 1 lžička citronové šťávy, 2 lžíce
studené vody

200- 300 g hříbků nakrájených na plátky, 100g slaniny nakrájené na kostičky, 1 - 2 stroužky česneku, drcené, 200 ml smetany ke šlehání, 3 vejce, 100 g nastrouhaného sýra gruyére (já jsem dělala s pecorinem, myslím, že je to na vaší chuti), lístky ze tří snítek tymiánu, špetka muškátového oříšku, sůl a čerstvě mletý pepř

Hladkou mouku, sůl, máslo, žloutek promícháme, postupně přidáváme vodu a citronovou šťávu. Hladké těsto necháme v lednici půl hodiny odpočinout. Vyválíme a vložíme do  vymazané a vysypané formy na koláč se zvednutými okraji. Na několika místech propícháme vidličkou a pečeme na 190 C cca 15 minut. Mezitím v pánvi na oleji opečeme slaninu s česnekem a houbami dozlatova. Tuk slijeme a směs přesuneme do mísy, kde ji smícháme se smetanou, vejcem, sýrem, tymiánem a muškátovým oříškem. Podle chuti osolíme a opepříme. Směs naneseme na předpečený korpus a pečeme na 180 C 20 minut než náplň zpevní.

6 komentářů:

  1. Na to mám takovou chuť, škoda, že jsem ještě žádné hříbky nenašla :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně vypečený voňavý koláček, hned bych si dala! A moc moc se přimlouvám za ten recept na mrkvovo-cuketový koláč, cuketami jsem bohatě zásobena od mé maminky, mrkev mám taky moc ráda a slaných koláčů není nikdy dost :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá nádherně :-) Já chci houby! Mám v tomhle směru dost hobití chutě ;-) Ale asi se budu muset spokojit s hlívou... (Mimochodem, máte překrásnou formu.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho dělala podle Apetitu a taky jsem se spokojila s hlívou a bylo to výborné:-) Ale křehké těsto dělám taky svoje podle jiného receptu:-)

      Vymazat
    2. Taky mám svoje vyzkoušené křehké těsto :-) Adoptovala jsem recept z nějakého blogu a narvala tam celozrnnou mouku, jak je u mě zvykem. Funguje báječně.

      A s hlívou to tedy zkusím, když to chutnalo :-)

      Vymazat
  4. Určitě výborný a taky bych poprosila o ten cuketovo-mrkvový, zní lákavě a sezóna cuket je v plném poudu :))

    OdpovědětVymazat