úterý 26. června 2012

Pavlova s jahodami, borůvkami a malinovou omáčkou

Pověst o vzniku jejího jména bude určitě jinak. Podle mě žádný dort pro baletku Annu Pavlovu, která roku 1926 navštívila Wellington, kde jistý kuchař - inspirován baletní "tutu" sukýnkou - vymyslel tento dezert. Nene, tohle bude ten podnět, kterým Ivan Petrovič Pavlov rozeslintal psy kdykoliv se mu zachtělo. U mě jen myšlenka na tenhle sladký, křupavý pusinkový korpus plný šlehačky a ovoce způsobuje totéž. 
 Dort se peče pomalu, podobně jako pusinky. Pečením získá pavlova křupavý povrch, ale taky měkký a vlhký vnitřek. To je způsobeno přidáním kukuřičného škrobu do krému. Já si určitě udělám jeden dva korpusy do zásoby a zamrazím, abych pak pouze vysypala košík s ovocem na ušlehanou šlehačku a dostala se do nebe! Recept pochází odsud: www.smittenkitchen.com


...Pavlova budiž mi náplastí a útěchou po návratu z dovolené. Sbohem moře! Sbohem Gorgonzollo rose, dolce...Mozzarello bufallino! Prosciutto! Sbohem rajčata!Budu od vás pozdravovat česká letní rajčata, která vedle vás, italských, zelenají závistí. Achjo. No ale po týdnu výroby salátů jsem se celkem těšila do svojí vybavené kuchyně, to zas musím přiznat:-) Ideální kombinací by byla moje kuchyně na břehu moře, poblíž italského trhu a sámošky. A vlastní pláž samozřejmě, protože s italskou sámoškou po ruce, bych se musela chodit koupat leda za soumraku a sama. Já umím i v lehkých italských jídlech vyhmátnout ty nejkaloričtější...


4 velké bílky, 230 g cukru, špetka soli, 1/2 lžíce kukuřičného škrobu, 1 lžička vinného octa, vanilková esence, smetana na šlehání, lžíce cukru, jahody, borůvky, maliny


Cukr smícháme se škrobem. V menším šálku smícháme ocet a vanilkovou esenci. Bílky a špetku soli šleháme zpočátku zvolna, jak napění, začneme přidávat cukr a zvýšíme rychlost na maximum. Ke konci vlijeme ocet s esencí. Na papír, kterým jsme vyložili plech nakreslíme kruh o průměru 18 cm. Krém rozetřeme do kruhu tak, aby okraje byly vyšší než střed (do prohlubně pak navršíme ovoce a šlehačku). V troubě pečeme na 130 C hodinu a čtvrt. Pavlova by měla zůstat bílá až lehce krémová, takže ji občas v troubě s plechem otočíme. Kdyby nám i tak začala moc tmavnout tak snížíme teplotu o 20 C. 
Maliny si rozehřejeme v hrnku s trochou vody a cukru až získají konzistenci malinové omáčky. Pavlovu necháme vychladnout, mezitím našleháme šlehačku, dort naplníme ovocem a šlehačkou, polijeme omáčkou z malin. Konzumujeme hned.



18 komentářů:

  1. Pavlova je podla mna jeden z najdokonalejsich dezertov..a posobi taaaak hriesne :) veru aj ta tvoja ma rozoslintala:) verim,ze si si dovolenou v Italii uzila :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Martinko! Užila, moje váha mi to teď spočítala:-)
      Kombinaci pusinek ovoce a šlehačky považuju za dokonalou!

      Vymazat
  2. Mňam už se na ní těším....doma jsem jí ještě nedělala, chodila jsem pro ní do Marks and Spencer, ale přestali jí tam dodávat. Tak tento recept ozkoušíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ani nevím, že ji měl Marks. Marks a Spencer miluju!

      Vymazat
    2. Hlásím, ze na Vánoce již v M&S byla :)) Leni

      Vymazat
  3. Vždycky jsem nad tímhle zákuskem slintala jen v kuchařkách...ale asi se odhodlám vyzkoušet i doma :-)
    Zkouším podle tebe moc ráda. Naposledy to byly tomatovo bazalkové bulky a doma se po nich jen zaprášilo. I náš konzervativní dvouapůlleťák si pochutnával :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro. já jsem nad ním taky dlouho slintala, než jsem se rozhodla ho zkusit. A teď nevím proč jsem to tak odkládala:-D
      Jinak s dětma je problém se jim zavděčit, takže to znám, že si váš junior pochutnal na bazalkových bulkách mě moc těší!

      Vymazat
  4. Musím se přiznat že jsme tenhle dezert ještě nikdy neochutnala :( ale strašně se mi líbí musím už ho konečně upéct :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No Jani právě, já jsem na tom byla do předvčera stejně:-D

      Vymazat
  5. Minulý týden jsem se na ni odhodlala poprvé a byla to lahoda! akorát mě nenapadlo, že se dá i zamrazit... nezvlhne potom? a líbí se mi moc váš podnos, bylo by troufalé se ptát, odkud ho máte? díky moc, za odpověď i za váš blog.
    vidlička

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se přiznat, že jsem ji ještě nemrazila, jen jsem se dočetla že to prý jde, tak snad po zamražení dopadně dobře. Ten podnos je z kolekce ASA porcelánu, najdete ho na www.styldekor.cz. Mám ho nový, toto byl jeho křest a jsem z něj také nadšená!

      Vymazat
    2. Děkuji. Vypadá krásně, časem asi neodolám. už dlouho hledám nějaký pěkný...
      vidlička

      Vymazat
    3. Občas to peču, buď jako Pavlovu nebo klasik pusinky a četla jsem jen, že se to má dát do vzduchotěsnýho boxu, vydrží cca 5 dnů. Fakt je, že po týdnu (příliš velká dávka), už měly své nejlepší okamžiky za sebou...

      Vymazat
  6. Pavlovu miluju a stejně tak i široké příbuzenstvo. Jeden čas jsem už byla přepavlvovaná, ale jak jsem uviděla tvou krásnou Pavlovu, rozmrazím nasyslené bílky z mrazáku a vrhnu se na ní. Pavlvoy dělám ale jako jednoporcovky, nemusí se pak krájet a nedrobí to tolik :-)
    Pár tipů:
    http://madlinakuchyne.blog.cz/1201/kakaove-mini-pavlovy-s-boruvkovou-omackou-se-sirupem-z-dobromysli
    http://madlinakuchyne.blog.cz/1103/srdickove-mini-pavlovy-s-malinovym-coulis

    OdpovědětVymazat
  7. Jo a to zamražování taky občas praktikuju. Vychladlé mini Pavlovy naskládám do uzavíratelné plastové krabičky, zavřu, vrznu do mrazáku aje to. Stačí je pak vytáhnout den předem, a nechat bez víčka rozmrazit v ledničce.

    OdpovědětVymazat
  8. najdokonalejsi najsexi dezert na svete! krasne sa ti podaril, vanda!

    OdpovědětVymazat
  9. Tento dort je opravdu prvotřídní - asi půjdeme na borůvky. Když jsem ho pekla poprvé, tak mi zabralo 3 pokusy jen šlehání bílků do správné konzistence. Asi zase brzy vyzkouším, jestli jsem se to už dobře naučila.

    OdpovědětVymazat
  10. že by další favorit? Pavlovu vidím poprvé, někdy určitě vyzkouším :))

    OdpovědětVymazat