čtvrtek 1. března 2012

Tarte Tatin z jablek

Tarte Tatin je vděčný a rychlý koláč, který každému chutná. Aby taky ne, když se jablka topí v másle a zkaramelizovaném cukru... Vždycky mám na mrazáku listové těsto, rovnou rozdělené na poloviny a tento koláč dělávám den  před čekanou návštěvou, protože ho mám nejraději z lednice. Ale čerstvý má také svoje kouzlo... A se lžící zakysané smetany nebo šlehačky (což se s originálním Tarte Tatinem dělat nemá) - je bezkonkurenční. Fakt.
A protože už mám litinovou pánev (děkuju Ježíšku), můžu zkaramelizovaná jablka jen zakrýt těstem a přendat do trouby. Odpadá tak dřívější přeskládávání jablek z pánve do pečící formy na koláč.

5 jablek (nakyslé - Golden Delicious např), 120 g másla, 120 g cukru krupice, půl lžičky skořice, polovina lístkového těsta

Na středním ohni rozpustíme máslo s cukrem. Až začne karamelizovat (6-8 minut) přidáme jablka nakrájená na čtvrtky (do čtvrtek ještě uděláme nahoře zářezy) a skořici. Jablka necháme v pánvi obalit karamelem a podusit cca 10 minut. Necháme trošku zchladnout a přikryjeme rozváleným kusem listového těsta, jehož okraje vtlačíme okolo jablek do formy. Dáme péct do vyhřáté trouby na 210 C. Peče se 20 minut dozlatova. Po mírném zchladnutí opatrně (nejlépe nad dřezem) vyklopíme z pánve. Pozor, z mísy může vytékat horký karamel!

6 komentářů:

  1. kraasa!!! a tu litinovou panev zavidim :))

    OdpovědětVymazat
  2. Dík Martinko, na vzhledu by se mělo zapracovat, ale chuťově je tohle vždycky jednička!

    OdpovědětVymazat
  3. Já ho taky nejradši pěkně odleželý druhý den :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já dělám tarte tatin z křehkého máslového těsta, dělám ho teda trošku jinak (jednodušeji) a naejradši ho mám ještě horký s domácí zmrzlinou - http://madlinakuchyne.blog.cz/1106/karamelove-vabeni-nejen-na-leto
    Úplně jsem na něj dostala zase chuť!

    OdpovědětVymazat
  5. Madlo, dobrý nápad, s malýma koláčkama, jednodušší mi přijde ten můj- ten tvůj má ovšem lepší těsto! Takové jak má být.

    OdpovědětVymazat
  6. No, luxusní záležitost! Ještě jsem zvědavá jak bude chutnat zítra. Teda jestli vydrží, Michalovi totiž taky moc chutná :-)

    OdpovědětVymazat