sobota 25. února 2012

Pull apart bread - odlamovací chléb

Na tom názvu by se jeden zasukoval...není to chléb, je to buchta. Slovo odlamovací taky v češtině nenajdete. Ale já nějak nemůžu vymyslet případnější překlad. Peče se v chlebové formě a tím, že těsto naskládáte jako harmoniku, je "chléb" proložený vybranou náplní a až přijde čas, dá se doprostřed stolu a každý si k čaji nebo kafi ulamuje, jak se mu zlíbí. Nože netřeba.
Strašně mě taky zaujalo množství variant (i slaných) tohoto pečiva. Jednoduchý nápad s velkým efektem, to mám ráda. Já pořád píšu, jak se to a to rychle snědlo. Tak tohle se snědlo dvakrát rychleji. V podstatě už jsem z trouby vytahovala prázdnou formu...Na pull apart bread je stovky receptů - já jsem zvolila tenhle z mého oblíbeného blogu zde.

385 g hladké mouky, 50 g krystalového cukru, 2 a 1/4 lžičky instantního droždí, 1/2 lžičky soli, 2 vejce pokojové teploty, 60 g másla, 80 ml mléka, 60 ml vody, 1 lžička vanilkového extraktu

náplň: 200 g krystalového cukru, 2 lžičky skořice, troška muškátového oříšku (v receptu 1/2 lžičky, to mi přišlo až moc) - lze vynechat, 60 g másla,  já jsem přidala ještě pekanové ořechy, fantazii se meze nekladou

Kdo má pekárnu, svěří pekárně. Kdo ne:  Ve velké míse smícháte 280 g mouky, cukr,  kvasnice a sůl. V misce rozšlehejte vejce. Mléko zahřejte a rozpusťte v něm máslo. Do směsi přilijte vodu a vanilkový extrakt, promíchejte. Teď přilijte tekuté ingredience k suchým v míse. Promíchejte. Přidejte vejce a míchejte těsto dokud se vajíčka dobře nezapracují. Přidejte zbývajících 105 g mouky a hněťte cca 2 minuty. Na konci vytvořte z těsta pěknou kulatou hroudu a hněťte ještě 10 minut.
Mísu, ve které bude těsto kynout malinko vymažte tukem, dejte těsto a zakryjte folií, nebo utěrkou. Nechte hodinu kynout na teplém místě.
Vykynuté těsto rozválíme na obddélník a vertikálně rozřežeme na 6 stejných pruhů. Na ty natřeme rozpuštěné máslo a posypeme směsí cukru a skořice. Pruhy si rozdělíme na šest pomyslných čverců, a podle nich seskládáme z pruhů harmoniku . Takže vnikne čverec ze skládaného těsta. Opakujeme s dalšími pěti pruhy těsta. U mě  to vypadalo dost nevzhledně, ale ono se to pečením srovná.

Pak naskládáme do formy čtverce seskládaného těsta hřbety dolů (vymazaná, vysypaná, eventuelně vyložená pečícím papírem). Já jsem to naházela při tomto pokusu do formy hřbet nehřbet, takže ze mě si příklad neberte. Zakryjeme utěrkou a necháme 30 - 45 minut odpočívat. Pečeme na 170 C, dokud nejsou vršky zlatavě hnědé. Chce to zkusit, zda vnitřek není ještě syrový. Pokud ano, vrátíme do trouby a vrch buchty můžeme zakrýt třeba alobalem, aby nám dál netmavla. Já jsem pekla cca 40 minut.

15 komentářů:

  1. Mne sa ten nápad s odlamovaním páči.

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá skvlě! Dovedu si ho představit jako ideální pohoštění na nějakou neformální party :-) Moc by mě zajímaly ty slané varianty.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji, Kingo, jsem ráda, že se líbí, je to praktické a dobře to vypadá - navíc.
    Madlo, ta slaná je s česnekem a parmazánem a brzo se na to chystám, dám na blog:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tohle vypadá naprosto dokonale..určitě vyzkouším:)

    OdpovědětVymazat
  5. Vando, to je skvělé. Mělas do receptu napsat, že je lepší to péct z dvojité dávky! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. ok, tak snad si to někdo přečte v komentářích:-DDD. Tak se raduju že chutnalo!

    OdpovědětVymazat
  7. tak to se mi fakt líbí
    vyzkouším o víkendu možná rovnou slanou variantu
    vypadá to úžasně a ne moc pracně, takže ideál

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravím.Dcera projevila zájem naučit se péct a já před týdnem objevila váš blog...tak jsme vyzkoušely tento recept a jedním slovem BOMBA.Všechno vypadalo,jak mělo.Budem se k vám rády vracet.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, to mě moc těší, doufám že se vám "u mě" bude líbit a vyzkoušíte i další recepty. A dceři i vám hodně zdaru!

    OdpovědětVymazat
  10. Božskééé! Manžel s mamkou se tiu tím ládujou :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Skvělý nápad. Pekla jsem jeden skořicový a druhý z celozrnné špaldové mouky s parmezánem, sušenými rajčaty a olivovým olejem. Obě varianty chutnaly, ale ten slaný u rodiny zvítězil na celé čáře. Jen jsem oproti tvému receptu pekla o dost dýl, po 40ti minutách byl dole "ve skladech" úplně syrový. Určitě brzo vyzkouším další recepty.

    OdpovědětVymazat