pondělí 12. prosince 2011

Basilejské laskominy

Slibuji, že další recept na blogu bude na něco slaného. Sama už se těším, až se pustím do něčeho jiného než je cukroví. Ale cukroví prostě musí bejt, žejo.  Po receptu na vanilkové rohlíčky už vás ušetřím stokrát známých druhů cukroví jako jsou linecké, kokosky, pracny a podobně. Basilejské laskominy nejsou úplně známé, přitom si zaslouží popularitu. Je na čase s tím něco udělat.  Jsou jednoduché, voňavé po třešňovici, plné medu a mandlí a kdo je ochutnal, ten je chválil a chválil a napřesrok taky pekl. Vy máte ještě dost času je zkusit, tak neváhejte. Jo a pokud nemáte třešňovici...pan Vyvítekdo by vám jistě řekl, vražte tam rum. Nekecá. Jde to taky.

na těsto: 300g medu, 200 g cukru, 1 lžíce mleté skořice, špetka ml. hřebíčku, špetka muškátového oříšku, 150 g sekaných mandlí, nastrouhaná kůra z jednoho citronu, 75 g oranžátu a citronátu, 8 lžic třešňovice, 400 g mouky, 2 lžičky prášku do pečiva
na polevu: 100 g moučkového cukru, 4 lžíce třešňovice

med s cukrem v kastrůlku za stálého míchání rozpustíme, směs částečně vychladíme a vmícháme do ní všechno koření , mandle, kůru, citronát a třešňovici. Důkladně promícháme. Přisypeme mouku s práškem do pečiva a vypracujeme těsto. Nebudeme se děsit jeho konzistence, je lepivé a hůř se s ním pracuje, ale ve výsledku to vadit nebude. Na plech dáme pečící papír a těsto na ně rozetřeme na 1 cm placku (pomůžeme si třeba igelitem, přes který těsto válečkem vyválíme, pokud při sundání igelitu na něm tenká vrstva zůstane taky nevadí, povrch těsta se pečením vyhladí). Pečeme na 180 C 15 minut. Horký upečený plát přemístíme z plechu na rovnou plochu, potřeme polevou a HNED krájíme.

9 komentářů:

  1. To zní sladce a vonave, bohuzel nemam po ruce tresnovici, tak snad pristi Vanoce. Apropos tradicni druhy: letos bych rada poprve delala slepovane orechy (nove formicky :-) - mas na ne nejaky osvedceny recept? Hlavne se bojim, aby mi to testo nezustalo prilepene ve formickach, mas nejaky trik na lehke vyklepavani?

    OdpovědětVymazat
  2. Mýšo, vraž tam rum...
    Jinak můj osvědčenýž recept: v nejbližším supermarketu koupit Toffifee a Rafaelo. Naštěstí naše babička, prababička a zejména šikovné kamarádky jsou báječné pekařky a neváhají se podělit o plody svého umění.

    OdpovědětVymazat
  3. toto musi byt naozaj uzasne, hned si ukladam recept:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Hned bych ochutnala! Škoda, že to nejde :-(. Každopádně ukládám na příští rok, letos jsem hotová a už nechci troubu ani vidět!!

    OdpovědětVymazat
  5. Anetko jsou opravdu výborné, jen s tím těstem je trochu otravování, jak se to lepí, ale vždycky to dobře dopadlo, zatím:-)
    Pavlo, i já..loni jsem si do tohoto předvánočního shonu porodila dcerku, takže teď musím pečlivě fázovat přípravy cukroví a oslavy narozenin. Nejhorší je se donutit dělat dort po pečení cukroví :-) ale fakt musím

    OdpovědětVymazat
  6. To jsem si ale hezky početla a honí mě chutě.K tomuto receptu mám dva dotazy: opravdu 1 lžíce mleté skořice - myslíte polévkovou lžíci? Není to příliš, jednou jsem dala do jablečného koláče čajovou lžičku a bylo to až-až, a to mám skořici ráda. Dále, co je to oranžát a citronát. Jitka

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, ono je to opravdu velké množství hmoty - jedna lžíce skořice proto není nijak moc, ale uričtě se nic nestane když dáte míň. Oranžát a citronát je kandovaná kůra, Prodává se ve vaniččce, například v BIlle, ale řekla bych že ho mají skoro všude, často bývá mezi sušenými plody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odpověď, hned jsem zase chytřejší.

      Vymazat
  8. Dobrý den Vando, tak jsem dnes laskominy napekla, ale po vystydnutí jsou tvrdé jak kámen. Myslíte že změknou? děkuji lenka

    OdpovědětVymazat