úterý 18. října 2011

Dýňový koláč s karamelizovanou cibulí, šalvějí a modrým sýrem

Recept z Closetcooking. Koláč se sní rychleji než řeknete jeho název. Příprava je  o něco zdlouhavější, ale ta chuť! Stojí za každou minutu čekání. Šalvěj mě chuťově mile překvapila, výborně se s dýní i sýrem a cibulí doplňuje. Použít se dá jakýkoliv sýr s modrou plísní, nejlepší je podle původního receptu gorgonzola.  Musím přiznat, že jsem se musela uchýlit k pouhé nivě, nic jiného prostě v okolních obchodech není. Niva a Modřenín na tisíc způsobů. Proč nemůžou mít alespoň tu blbou gorgonzolu? Roquefort nečekám, pro ten si jezdím do města. No to byla trošku odbočka od tématu, takže zpět k dýni.
Taky mě tenhle recept přesvědčil o tom, že samotná pečená dýně může být výborná večeře. Dýně na tento koláč se peče v troubě. Zároveň co se peče dýně, na plotně karamelizujete cibuli. Zatímco dýně si v troubě vystačí sama, cibule po vás bude chtít co pět minut promíchat. A mezi námi - možná bych příště karamelizovala cibuli jen tak klasicky, pomalinku na pánvi, rozdíl jsem moc neviděla.

listové těsto, 1 menší dýně (hokkaido, muškát ) 2 cibule, 2 lžíce šalvěje nasekané nadrobno, 4 vejce, 1 smetana na vaření,  150 g sýra s modrou plísní



Dýni oloupeme (hokkaido se loupat nemusí) a nakrájíme na kousky velké jako sousto. V míse je posolíme, opepříme, zakápneme olivovým olejem a promícháme. Dáme je péct na plechu vyloženém papírem na 180 C asi 40 až 50 minut. Mezitím na středně rozpáleném oleji pomalu necháme zabarvit cibulku - cca 15 minut. Poté přilijeme trošinku vody ( cca 60 ml) a oheň ztlumíme na o něco méně než střední. Za častého promíchání ji necháme zabarvit do tmavě hněda, což trvá padesát minut.
Teď jsme překonali tu zdlouhavější část receptu a už to půjde raz dva. Táákže, do vymazané koláčové formy dáte listové těsto se zvednutými okraji. Několikrát propíchnete vidličkou. V míse smícháme pečenou dýni, šalvěj a cibuli. Ve smetaně rozmícháme vejce a sýr, je možné trošku dosolit. Směs přidáme do mísy s dýní promícháme a nalijeme na těsto. Pečeme na 190 - 200 C - 25 až 40 minut, do zhnědnutí vršku koláče.

7 komentářů:

  1. prave sa mi podarilo objavit skvely blog s este skvelejsimi receptami! tento kolacik urcite urobim, je tam vsetko, co mame radi!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Jé děkuji moc za pochvalu, vážím si toho. Váš blog se mi moc líbí a chystám se na ty sladké bonbony z brambor, to je bomba:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dnes jsem zkusila Váš recept a musím říct, že koláč je opravdu vynikající! Sice jsem ho udělala bez šalvěje, ale na chuti mu to určitě neubralo :-)Díky za recept!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Radko! Mám radost že Vým chutnal!

      Vymazat
  4. Vando já Vás zboznuju, to jsou tak krásne recepty a tak nádherné fotky! Jsem unesena!

    OdpovědětVymazat
  5. Zaujal mě váš koláč, myslíte, že bych místo listového těsta mohla použít třeba těsto na quiche, který tu máte? (150 g hladké mouky, 75 g másla, půl lžičky soli, 50 ml vody).
    Děkuji Verča :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem ho upekla z vlastního těsta, šalvěj vynechala a je opravdu skvělý. Trochu jsem se bála té dýně, ale moc mne překvapila. Všem moc chutnal, díky! Verča :)

      Vymazat