úterý 25. října 2011

Chinois - francouzský máslový koláč s krémem

Poprvé jsem sice  francouzský koláč s názvem Čínský  ochutnala v Itálii, ale to nevadí. Love at first sight. Úžasně sladké, krémové zamotance, které se výborně odlamují. Naleznete ho i pod názvem Brioche Chinois. A pokud navíc vlastníte pekárnu, takže se můžete vyhnout ručnímu hňácání těsta, není ani moc pracný. Dělá se s rozinkami, čokoládovými kousíčky a klasickým cukrářským creme patisserie - vanilkovým, nebo čokoládovým. Já jsem zrovna neměla rozinky, čokoládové kousky jsem použít nechtěla, takže můj Chinois byl pouze s krémem. Nejsympatičtější  na tomto koláči je, že je celý krásně vláčný a krémový, nemá prostě žádnou část bez náplně, žádné suché okraje jako u buchet:-) Recept jsem našla před třemi lety na stránkách Olivové kuchařky, v poslední době se začíná hodně rozšiřovat, takže naleznete víc receptů.

těsto: 100 ml mléka, 15 g droždí, 2 vejce, 50 g cukru, 90 g másla, 400 g hladké mouky, špetka soli
krém: 3 žloutky, 100 g cukru, 50 g hladké mouky, 500 ml mléka, vanilka / vanilkový cukr (třeba v DM drogerii zakoupíte pravý vanilkový)

Těsto nechte vypracovat v pekárně, nebo: Do vlažného mléka dáte trošku cukru a rozdrobíte droždí. Promícháte, zaprášíte moukou a zakryjete utěrkou. Necháte vzejít na teplém místě, potřebovat to bude asi 15 minut. Mouku prosejte, přidejte zbytek cukru a špetku soli. Na vále si v hromádce mouku udělejte důlek (hurá pískoviště:-) a do něj vlijte kvásek, rozšlehaná vajíčka a rozpuštěné ale vychladlé máslo. Vypracujte těsto. Měly by být hladké, pevné, nelepivé a měly by se na něm dělat bubliny. To je známka, že je hotové. Dejte do mísy, poprašte moukou a zakryjte utěrkou. Nechte kynout dvě hodiny.

Krém: Cukr se žloutky utřete do pěny, postupně vmíchejte prosátou mouku. Do mléka dejte vanilková semínka a cukr, popřípadě vanilkový cukr (dle chuti) a přiveďte k varu. Pomalu a za stálého míchání přilijeme vařící mléko do žloutkové směsi, směs opět přivedeme k varu a na mírném ohni mícháme až do zhoustnutí. Poté necháme zcela vychladnout. Když nechceme mít na směsi škraloup, je dobré povrch zakrýt potravinovou folií.

Z vykynutého těsto oddělíme 1/3, z té vyválíme placku a umístíme ji do vymazané  dortové formy (průměr 28). Ostatní těsto vyválíme na co nejtenčí placku, potřeme náplní a posypeme rozinkami. Zavineme a nakrájíme na cca 5 cm "šneky". Tyto naskládáme na stojato do dortové formy vyložené těstem. Necháme mezi nimi dostatečné mezery, protože ještě nakynou.

 Potřeme vajíčkem. Do nezapnuté trouby vložíme nádobu s vroucí vodou a necháme tam těsto hodinu dokynout. Troubu neotvírat!

Pak nádobu i těsto vyjmeme, troubu zapneme na 180 C, vložíme Chinois a pečeme cca 30 až 35 minut. Pokud nám koláč při pečení moc tmavne, zakryjeme ho alobalem. Po vychladnutí lze potřít cukrovou glazurou. Zde zdůrazňuji po vychladnutí, pokud to natřete jako já hned, tak se vám koláč propadne, což vidíte na fotce.











15 komentářů:

  1. Zrovna včera jsem si pořídila novou dortovou formu, tak ji aspoň můžu hned vyzkoušet, jupííí! Díky, vypadá to totiž moc dobře.

    OdpovědětVymazat
  2. Upečeno. Snědeno. Výborné! Jen na množství těsta a krému doporučuji použít dortovou formu o průměru 28 cm. Já mám jen menší (24 cm) a bylo to jako v pohádce Hrnečku vař.

    OdpovědětVymazat
  3. no vidíš, díky za opravu, musím to napsat do receptu, já mám tu 28 :-)

    OdpovědětVymazat
  4. mňaaam to asi vyzkouším... ale to by asi bylo výborné s čímkoliv, ne? Např. se skořivovou náplní, nebo třeba jen s nutelou, povidlím, oříšky,... :-)

    OdpovědětVymazat
  5. jj, Lenulko, já jsem ho jedla s čokoládou a taky byl chutný. U mě ale vede tento.

    OdpovědětVymazat
  6. To vypadá báječně.:) Mimochodem, moc hezký blog, sem se ještě vrátím.

    OdpovědětVymazat
  7. Výborné, učitě to ještě někdy zopakuju ;-) Dala jsem dovnitř jen brusinky a bylo to moc dobré - jen se tedy špatně nějak esteticky servíruje/krájí, ale na rodinné snídaně je ideální ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. to vypadá dobře, určitě vyzkouším. jinak krásný blog, už mám v oblíbených. lenka w.

    OdpovědětVymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Teda, já na něj chodím do makra a dnes jsem si ho podle Vás upekla.Mlaskala celá rodina a manžel mi řekl, že i rozmrazený a ohřátý je vynikající.
    No a když zjistil, že je to má práce......těch poklon.
    Ještě jednou díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já děkuji za pochvalu Jani, to je poklona i pro mě. Teda vlastně pro Olivovou kuchařku, z které jsem čerpala...Mám radost!

      Vymazat
  11. Tak tento koláčik musím určite skúsiť :) Zatiaľ som jedla iba kupovaný,tak sa teším na túto, uršite oooomnoho lepšiu verziu :)

    OdpovědětVymazat
  12. Miluju Chinois!!!!!!!!!!!!! diky diky diky za pripomenuti, ze existuje! do tydne ho mam na stole!!!

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den Vando, na tenhle recept už zálibně koukám nějakou dobu a dnes jsem se do něj pustila. Udělala jsem malé modifikace - čtvrtinu bílé mouky jsem nahradila špaldovou. Moc se mi nepozdávalo to kolo na dno, tak jsem ho vypustila a udělala jen šneky. Trochu obavy jsem měla z toho, jak se bude pracovat s krémem, ale v pohodě. Aby se šneci dobře oddělovali, každý jsem z boku pomastila máslem. A výsledek? Právě jsem vytáhla z trouby a vypadá to famózně. Už se těším, až sklidím ovace... Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý tip, vykašlat se na to kolo...

      Vymazat