pondělí 10. října 2011

Chilli con carne



Možná jsem si měla schovat uveřejnění tohoto receptu na leden, protože takto hřejivé jídlo je na zimu jako dělané. Ale teplotní skok tohoto týdne mě myslím oprávnil náš rodinný klenot opět uvařit. Chilli con carne je po mě vyžadováno velice často, recept je z Apetitu, který vyšel kdysi (ach Bože, asi tak v roce 2004, toto letí) v Lidových novinách, na základě kterého jsem Apetit začala kupovat a zamilovala se jak do tohohle jídla, tak do časopisu. Chilli con carne je samozřejmě nejlepší rozležené druhý den, a vzhledem k tomu, že je ho celkem kotel, tak  trocha někdy i druhého dne dožije. Výbornou chuť mu dodává maličkost - hořká čokoláda, která je tajemstvím pravého chilli con carne. A zásadní je - vařit pomalu a mírně. Hodinka klidného bublání na plotně je ideální.


půl kila mletého masa (vepřové a hovězí napůl), cibule, česnek (dva stroužky), koření chilli con carne (Kotanyi - nebo namíchat vlastní směs), 1 konzerva loupaných rajčat, dva protlaky, dvě konzervy červených fazolí v nálevu (ne v tomatě), jedna konzerva kukuřice, 0,6 l drůbežího vývaru, dva až čtyři čtverečky kvalitní vysokoprocentní hořké čokolády, sůl



směs koření, uvedeno v poměru, lze upravit dle požadovaného množství (čajové lžičky, polévkové lžíce, atd..) : 2x kmín, 2x koriandr, 2x kakaový prášek tmavý, 2x paprika, 1x černý pepř, 1x chilli, 2x oregano, 2x sůl


Zesklovatíme cibulku, přidáme nadrobno pokrájený česnek a narychlo osmahneme mleté maso doběla. Přidáme protlaky, rajčata,  všechny konzervy včetně tekutin přisypeme. Poté dolijeme kuřecím  vývarem , osolíme, přidáme koření. Na ztlumeném ohni necháme hodinu probublávat, na konci přidáme čokoládu. Je možné zahustit kukuřičnými lupínky, ale většinou je husté samo o sobě dostatečně.
Podává se v tortille, nebo s rýží či  chlebem. Naprosto skvělé se lžící zakysané smetany a posypané sýrem (cheddar - no eidam pls. )

9 komentářů:

  1. Chilli con carne jsem (ač jsem znala jen název) vždy chtěla zkusit a musím uznat, že mě tvůj úvod a obrázek nicneříkající o obsažených ingrediencích dokonale navnadil. Jakmile jsem však zahlédla slova půl kila masa, je mi jasné, že recept není zatím pro mě. Možná až skončí bezmasé období a já si na něj vzpomenu. Sója by v tomto případě, obávám se, nefungovala.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, radím se sójou nezkoušet:-) ale existuje recept s kuřecím, přinejhorším. Nicméně pochopila jsem že žádné maso.

    OdpovědětVymazat
  3. diky za Tvuj(kdysi davno) dany tip s tou horkou cokoladou, od te doby mam s chili con carne velky uspech!

    OdpovědětVymazat
  4. tak už vím, co bude v sobotu k obědu...dík za tip. Mohla bys zrychlit, abych měla něco na každý den, jsem bez invence a hrozí rajská z kečupu...(pro lidi, co nečtou Módní peklo: vtip )

    OdpovědětVymazat
  5. Jedem s dětma dokoupit chybějící ingredience (koření, tortillu a ČOKOLÁDU!) a děláme k večeři a doufám, že i k zítřejšímu obědu. Jestli teda čokoláda přežije transport z Gobusu do Žabin...
    Kěčupovka a párkový ježek už se taky přejedl.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak jen doufám, Svaťo, že Tě manžel opět neporazí rohlíkama!

    OdpovědětVymazat
  7. No, manžel od té doby nebyl na večeři doma (na noc jo...), takže klídek, půjdou spát s bříšky plnými luštěnin, to garantuju! Právě jdu na to, jsem zde za účelem kontroly receptu.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, kolik gramu maji ty plechovky s rajcaty a protlakem? Abych nepoužila příliš moc nebo malo :) díky za odpověď :) Jana

    OdpovědětVymazat