sobota 20. srpna 2011

Pečená rajčatová omáčka



Chuť  plnokrevných letních rajčat je přesně to,  co získá člověk z téhle omáčky. Recept je celkem notoricky známý, díky kuchařce Hany Michopulu - Zpátky domů. Dělávám rajčatovou omáčku už třetí rok, ale nikdy se mi nepodařilo ji dochovat až do zimy. Je moc dobrá k čerstvé bagetě, i ke kousku grilovaného masa. Včera jsem ji při přípravě jedla ještě teplou z misky, dneska jsem šla a koupila další kilo rajčat. Sysel ve mně se probudil.


1kg středních rajčat, olivový olej,1 lžíce hnědého cukru, 4 stroužky česneku, nasekané na jemno, 1 lžíce tymiánu




Rajčata jsem přepůlila, umístila na plech vyložený pečícím papírem a vytřený olivovým olejem. Na každé rajče jsem nasypala česnek, tymián a cukr a zakápla olejem - u hodně přezrálých se cukr dávat nemusí.  Pekla jsem  3 hodiny na 140 C., ale můžete taky pokračovat dál,  péct na 110 C celých 6 hodin, a mít rajčata sušená (ty se pak kdykoli můžou spařit a naložit do oleje, ale to je jiná kapitola). Plní se ještě horké do vymytých sklenic. Sklenice jsem pak dala víčkem dolů a modlila se aby víko chytlo. Chytlo. 
Ještě dvě poznámky - nečekejte úplně tekutou omáčku, já jsem ve sklenicích ty rajčata trošku pošťouchala vidličkou, jsou to prostě takové rajčatové kusy ve vlastní šťávě. Pak je třeba právě na té bagetě, nebo i v misce dosoluji podle chuti. Jo a skladovat v temnu. A pokud chcete spotřebovat hned, tak v zakryté misce v lednici vydrží údajně týden.
A rozbil se mi foťák, takže omluvte kvalitu snímků.





16 komentářů:

  1. Vandi, tak do toho jdu!! Rajčata mám strašně ráda a s tím tymiánem to bude určitě výborné! Jana H.

    OdpovědětVymazat
  2. Jani budu ráda, když dáš vědět, jestli chutnaly...

    OdpovědětVymazat
  3. No tak Vandi, luxusní záležitost!!!
    Tytéž ingredience používám na rajčatovou polévku, tak jsem si říkala, že to bude dobrota. A je!
    Měla jsem domácí rajčata a dala jsem míň cukru, protože byla dost zralá. A pak taky rozmačkala vydličkou.
    No tento recept jsem určitě nedělala naposedy :-)
    Díky!
    Jana H.

    OdpovědětVymazat
  4. Pro zavařovací idioty prosím vysvětlit, co to je, když víčko chytne? Asi, že pak při mírném tlaku nejde od sklenice? A jaký typ zavařovaček? Jde to i do šroubovacích? Jinak toto určitě udělám, chtěla bych už zítra, tak snad to vyjde.
    Mám vše, dokonce i čerstvý tymiánek a ve spojení se špagetami je to jedna z mála možností jak do malých Dofků propašovat kus zeleniny.

    Nepodepíšu se, abyste se mi nesmáli..

    OdpovědětVymazat
  5. MIlá teto Svaťo, chytne je přesně ono- nejde to prostě lehko odšroubovat. Při otevírání sklenice musíš pak třeba špičkou nože vpustit vzduch pod víčko, zasykne to a víčko se pak dá lehko otevřít. Jako ověřovací metoda toto ovšem nefunguje. Nezbývá než si věřit. Buď to pak otevřeš a objevíš pliseň nebo ne:-) JInak sklenice umej, a pokud ještě máš sterilizátor do mikrovlnky po malých Dofcích tak je takhle vysterilizuj. Pokud ne, dej umyté sklenice do trouby na 140 stupňů na 10 minut. Sklenice používám jen šroubovací - na ty druhé je potřeba nějaký ten zvon a kouzla a zaříkávání. Tady to prostě naleješ horké pevně zavřeš a otočíš. A nejlíp tak rovnou nech vychladnout, nesahej na to a pak otoč zpět. Je to magie, sama jsem vždycky překvapená jestli to vyšlo. A zatím vždycky jo, teda...

    OdpovědětVymazat
  6. Vysterilizuj sklenice, nikoliv Dofky

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji, já jsem se právě bála těch zvonů a zaříkávání a ošklivých šedých zavařovacích hrnců - trauma z dětství. Toto zní OK. A sterilizátor do MW mám ještě pořád.

    Ještě dotaz - ta rajčata jsou neloupaná? Já většinou do leča, rajdy atd. loupu, tak jestli třeba?
    S.D.

    PS: děti jsou vysterilizované z koupaliště Kraví Hora. Poměr H2O:Cl 1:1

    OdpovědětVymazat
  8. Tak koukám, že anonym klade na chlup stejné dotazy jako já, info ohledně sklenic beru s díky na vědomí...jenom nechápu, proč se sterilizujete na Kraví hoře, když malí Maši tlačí švestkový koláč v hejnu vos na Rivecu?

    Anonym č.2

    OdpovědětVymazat
  9. Na Rivecu se mi děti rozprchnou po terasách a já si nemůžu vklidu vychutnat své levandulové lanýže.

    OdpovědětVymazat
  10. Madame, sto bodů pečeným rajčatům...došla jsem tak daleko, že dělám každý týden sklenici ( vrozená lenost mi nedovolí plnit do malých, tak mám z toho plechu jednu velkou zavařovačku ), nazavařuju, pač tak za ten týden je v čudu...dávám naprosto do všeho. Zapečené tousty se šunkou, listem salátu a pečenými rajčaty- u nás oběd tohoto léta ( nic jinýho se v běhu na terasách nedá konzumovat ). Fakt super!

    OdpovědětVymazat
  11. hotové, zavařené, chycené, částečně sežrané - minimálně z pěti kilo. Zítra jedu nanovo, ale něco zkusím i usušit.

    OdpovědětVymazat
  12. Poslala jsem recept dál (tchýni) a už i vyfasovala výsledky - moc dobrý!

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to hodnotím jako dost geniální tah, ty teda umíš přijít k hotovému:-D

    OdpovědětVymazat
  14. Vyhlašuji novou sezónu a 22.7. nechť je vyhlášen Svátkem Pečené Omáčky!

    OdpovědětVymazat